Relaxen in Xi’an (China)

11-08-2008

Relaxen in Xi'an (China)

Na zo'n overweldigende week in Beijing vertrekt onze (nacht)trein vanuit Beijing naar Xi'anop 11 augustus 2008 om 19.53 uur. Na eerst nog even lekker gedouched te hebben in ons oude vertrouwde hostel, waar we toch ook de bagage nog even moeten ophalen, vertrekken we uit de Olympische stad. Wat zullen wij slapen in die trein. We hebben er allebei zin in. In de trein zitten we bij een Chinese studente die net terug is van haar uitwisselprogramma in Amerika. Ze spreek goed Engels en geeft aan dat ze ook wel moe is van haar reis. "Geeft niets, dan gaan we toch gewoon optijd onder de wol"!!
We hebben weinig van de treinreis meegekregen dit keer...

Rond het middaguur komen we aan in Xi'an en verblijven daar in het Shuyuan Youth Hostel. Dit is ook weer een ontzettend leuke tent met verschillende patio's, leuke bar, restaurantje, 'chill-hoekjes' etc. Vandaag doen we het weer even lekker rustig aan en blijven in het hostel om wat te lezen en voor te bereiden voor de rest van de dagen hier. Ook weer leuke mensen ontmoet, zoals een jongen uit Ierland, die een jaar lang met drie vrienden via Turkije, Turkmenistan etc naar China is gefietst. Zij zijn uiteindelijk ruim binnen de 7 maanden in China aangekomen, maar hebben ook nog wat rond gefietst in China. Hij is met zijn familie, die de jongens hebben binnengehaald, even de drukte van Beijing ontvlucht en naar Xi'an gereist.

Op 13 augustus houden we ons bezig met de nodige administratieve klussen, want er moet nog een vlucht worden geboekt vanuit Hong Kong naar India. Dat is nog een heel gepuzzel, maar het lukt ons om uiteindelijk een vlucht (via een betrouwbare maatschappij) te boeken. Na deze klus geklaard te hebben begeven wij ons richting de oude stad van Xi'an. Ons hostel en het grootste gedeelte van de stad bevinden zich binnen de stadsmuren. In de oude stad ligt een Moslimkwartier. Een hele leuke wijk met kleine straatjes, winkeltjes, moskeen en leuke prularia. Verscholen tussen deze straatjes ligt ook 'the Great Mosque', een van de grootste moskeen van China. Deze moskee is naar het westen gericht in plaats van het gebruikelijke zuiden vanwege de Chinese invloeden. Een mooie mix van Chinese en Islamitische architectuur.

15 augustus vullen we sportief in! Je kan natuurlijk niet alleen olympische sporten bekijken en zelf helemaal niets doen! We gaan fietsen op de stadsmuren van Xian met een tandem!! Hilarisch natuurlijk, want achterop kan je niet meesturen en dat is wel even wennen als je gewend bent elke dag zelf te fietsen!!
Xi'an is een van de weinige steden in China waar de oude stadsmuren nog steeds staan (1370 in de Mingdynastie). De omtrek van de muren is ongeveer 14 km, maar helaas kunnen we niet helemaal rond, want er wordt aan de muur gewerkt. Dus iets verder dan de helft en dan weer terug. Lachen man!
's Avonds rond de klok van 20.00 uur stappen we weer in de nachttrein richting Shanghai.

Informatie

Xi'an en omgeving

Xi'an
Xi’an is de hoofdstad van de provincie Shaanxi. Het was ooit de hoofdstad van China. Xi'an is het oostelijke eindpunt van de Zijderoute en ligt aan de rivier de Wei he. In vroeger tijden werd het Chang'an genoemd, dat 'eeuwigdurende vrede' betekent.

Terracottaleger
Qin Shi Huang wordt de eerste keizer van China genoemd. Al tijdens het eerste jaar van zijn dynastie in 221 v.C. liet hij naar schatting door 700.000 arbeiders een mausoleum met meerdere grafkamers voor zichzelf bouwen. Het is onderdeel van een ommuurd stuk land met talrijke gebouwen, een soort grafpark. Het mausoleum ligt als een paleis onder een grafheuvel, die nu 76 meter hoog is.

Later is het Terracottaleger geleidelijk aan bedekt met een drie meter dikke zandlaag. zo heeft het leger 2200 jaar onder de grond gelegen.

In het jaar 1974 ontdekten boeren die een put aan het graven waren een terracottasoldaat, de grootste archeologische vondst van de 20e eeuw. Er werd verder gegraven en met de opgravingen kwamen duizenden soldaten en paarden te voorschijn, een heel leger dat de keizer vergezelde in zijn onsterfelijkheid.