Shanghai (China)

16-08-2008

De Skyline van Shanghai (China)

Zaterdag 16 augustus 2008 komen we aan in Shanghai rond de klok van 12.00 uur. Ook in deze wereldstad is het openbaar vervoer weer prima geregeld, dus we pakken direct de metro naar de lokatie van het door ons gekozen hostel. We verblijven in Mingtower Hiker Hostel, een leuk gezellig hostel aan de rand van de 'Bund'. Nadat we onze spullen hebben uitgepakt en 'gesetteld' zijn, pakken we onze oranje t-shirts en gaan richting het centrum van Shanghai. Omdat we een slechte nacht hebben gehad in de trein, helaas wilde het dit keer niet zo erg lukken met het slapen in de trein... (het kan ook niet iedere keer feest zijn he) pakken we even een filmpie in een heerlijk airco-film theater. We weten inmiddels dat we vanavond de kwartfinale heren voetbal Nederland - Argentinie gaan bekijken in het Shanghai Stadion. Andre heeft via via een telefoonnummer (06) van iemand van de KNVB weten te bemachtigen. Enja, we weten allemaal dat we tegen Andre geen 'nee' kunnen zeggen 😉 Dus 's avonds zitten we tussen allemaal oranje geklede Hollandsupporters, waaronder ook erg veel Chinezen (zelfs met spandoeken) op een super goede plek in het stadion. Helaas voor ons, de rest van Nederland en natuurlijk het Nederlands Elftal is de wedstrijd met 2-1 verloren. Het was overigens wel een erg leuke pot om naar te kijken.

Zondag hebben we genoten van al het moois van Shanghai. We hebben over de 'Bund' gewandeld. De Bund is de promenade die langs de rivier de Huangpu loopt. Vanaf deze promenade hebben we een fantastisch uitzicht naar de andere kant van de rivier waar onder anderen de tv/radio toren en de Jinmaotower te vinden zijn. Via de Bund Sightseeing Tunnel (wat beter klinkt dan dat het daadwerkelijk voorstelt) gaan we naar de overkant van de rivier. Daar bezoeken we het Shanghai Aquarium en het China Sex Culture Museum, tja, we moeten toch ook zo nu en dan wat van de Chinese Cultuur mee krijgen! Ook hier geldt, het klinkt allemaal mooier dan dat het is. 's Avonds gaan we als het al wat donker is, richting de Jinmaotower. Vanuit dit gebouw, dat een jaar of 2 geleden nog het hoogste gebouw van Shanghai was (420,5 meter) hebben we een mooi uitzicht over Shanghai.

Maandag is weer een 'regeldagje', want het treinticket dat wij hebben geboekt naar Guangzhou, willen we 2 dagen vervroegen. Omdat we in Hong Kong een visum moeten regelen voor India (en dus stiekem ook al de vlucht hebben geboekt) willen we het risico niet nemen om te laat een aanvraag in te dienen. Uiteindelijk lukt het ons om het ticket om te zetten naar een trein op de 20ste. Goed geregeld, het duurt dan wel even, "moar dan hedde ok wat!"

De 19e bezoeken we de Yuyuan Gardens en Bazaar in de 'Oude Stad'. Vooral deze tuinen zijn schitterend. Een groot gebied met mooie schaduwplekken, kleine beekjes, vijvers, groen, paviloens maken het echt de moeite waard om hier een aantal uren door te brengen. Weetje: deze tuinen zijn destijds aangelegd door de family Pan (uit de Mingdynastie) en het duurde ongeveer 18 jaar doordat de tuinen en alles wat daarbij hoorde was aangelegd!   's Middags hebben we weer wat cultuur gesnoven in het Shanghai Museum en s' avonds een acrobatenshow bezocht. Nooit gedacht dat we daar zo van onder de indruk zouden zijn. Wij vonden het erg bijzonder om te zien. Wat een lenigheid, balans en kracht, niet normaal.

Woensdag is het alweer tijd om te vertrekken richting Guangzhou met de nachttrein. Onze trein vertrekt om 17.00  uur, dus we hebben nog wel even wat tijd te doden. Op het moment dat wij naar buiten gaan komt er een enorme bak water naar beneden zetten, iets wat hier in de regio wel vaker voorkomt! Dus dat plan wordt even op een laag pitje gezet.... Daar moeten we maar aan wennen. Als het droog is, gaan we naar een markt vlakbij het hostel, dat ook wel bekent staat als 'Fake Market' (namaak markt). Nou dan weet je het wel.... We hebben nog geen stap binnen gezet of we worden al 'begeleid' door een Chinees of 4, die ons natuurlijk allen naar hun winkel willen krijgen. "De eerste en tweede verdieping is echt niets voor jullie, want daar verkoopt men alleen maar Chinese kleding. Dat willen jullie niet". "Jullie willen naar de 3e verdieping, want daar hebben we merkkleding in jullie maten". Dat willen wij dus niet!! Gelukkig hebben we Chinees geleerd en het 'Buyou Xiexie' (= Wil ik niet, bedankt) schrikt toch de nodige mensen af. Dan blijven alleen de 'Die Hards' over, maar Andre is 'Die Harder', dus ook die schudden we af.... Overigens is die Chinese kleding best leuk en slagen we er zelfs in om een broek in onze maat te kopen (op de eerste verdieping!). Nu maar snel de trein halen, "Watch, bag, shoes, suite en copy-Rolex", zullen we nog wel vaker horen de komende weken. Op naar Hong Kong!

Informatie

Shanghai en omgeving

Shanghai ligt aan de rivier de Huanpu, bij de Oost-Chinese Zee. Met ruim 18 miljoen inwoners is Shanghai de grootste en stad van China.

Voordat de stad Sjanghai werd gesticht was het een dorp genaamd Huating onderdeel van Songjiang, dat werd geregeerd door de Suzhou-prefectuur. Onder de Tang-dynastie werd het een zelfstandige prefectuur, die vanaf de Song-dynastie Sjanghai werd genoemd.

Sjanghai is opgedeeld in 19 stadsdelen, waarvan 1 county en 18 districten. Net als vele andere steden in China wordt er in 2008 enorm veel gebouwd in Sjanghai. De architectuur in Sjanghai staat bekend om zijn moderne stijl die zowel Chinese als westerse onderdelen combineert.

Shanghai Aquarium
De Chinese Muur, ook wel Grote Muur geheten is een muur die in het noorden van China ligt en zo'n 6.200 kilometer lang is. De muur strekt zich uit van Shanhaiguan bij Bo Hai (300 km oostelijk van Peking) tot Lop Nur in het zuidoostelijk deel van de autonome regio Sinkiang. De Chinese naam Muur van 10.000 li (6440 kilometer), geeft aan hoe lang deze verdedigingswal en symbool van keizerlijke macht waarschijnlijk was.

Yuyuan Gardens en Bazaar
Op deze bazaar vind je vele winkeltjes met souveniers.

Shanghai Museum
Het Shanghai Museum herbergt een collectie van ruim 120.000 stukken, die 5000 jaar Chinese geschiedenis, van de Steentijd tot de Qing-dynastie, bestrijkt. De nadruk ligt op de bronzen objechten, keramiek, kalligrafie en schilderkunst, maar het museum beschikt ook over een collectie jade, meubels, munten en Chinese zegels (tjaps). Het museum stamt uit 1952, het huidige gebouw werd in 1955 geopend.