Moskou + treinreis naar Baikalmeer

23-06-2008

Zondag de 22ste juni zijn we met de nacht trein vanuit
St. Petersburg in Moskou aangekomen. De treinreis verliep prima en was goed geregeld. Vertrek om 00.00 en aankomst in Moskouom 08.00 uur. Er stond al een gedeelte van het ontbijt klaar, die de volgende ochtend werd aangevuld met ontbijt naar onze keuze (rijst met groente, worstjes met friet of brood met kaas)... en je raadt het al, wij gingen voor de brood met kaas. Bij aankomst in Moskou zouden wij worden opgehaald door iemand die ons naar de homestay zou bregen waar we die nacht zouden overnachten, maar zondag bleek niet echt onze dag! En dat begon natuurlijk al met de smssen dat Nederland klop had gekregen van die altijd lastige Russen. De medewerker van Tiara (waar we de treinreis hebben geboekt) was nergens te bekennen. Nadat we even hadden gebeld bleek dat men niet op ons had gerekend. Wij werden verzocht om zelf even met de taxi naar een (ander) hotel te komen. Zo gezegd zo gedaan. Volgens Dimitri zou een taxi ongeveer 500 roubel kosten, maar de allereerste chauffeur kon het echt niet voor minder dan 1500 doen. We zijn uitgestapt en hebben de man vriendelijk bedankt ('Spazieba' = bedankt). Toen maar naar de 'officiele' taxistandplaats. Daar kosten hetzelfde ritje 1600 roebels en kon natuurlijk ook niet voor minder, hoewel.... Het eerst bod was 1500, toen 1000 en daarna bood iemand 700. De laatste taxi hebben we uiteindelijk genomen.

Aan het einde van de ochtend stond het Kremlin en alle imposante gebouwen er omheen op het programma. Met de metro vertrokken wij naar het centrum van Moskou. Dat metrostelsel schijnt de goedkoopste en snelste van de wereld te zijn en is nog goed geregeld ook. Dat metrostelsel is naast functioneel ook nog eens ontzettend mooi. In de ondergrondse tunnels bevinden zich grote mozaieken en kroonluchters. Deze tunnels worden ook wel 'de paleizen van het volk' genoemd. Aangekomen bij het Kremlin was alles hermetisch afgesloten door hekken, politie en militairen. De vraag wat er aan de hand was kon door de militairen helaas niet worden beantwoord. Het grootste deel van de Russen spreekt echt geen woord over de grens. Maar de aanhouder wint en uiteindelijk vonden we iemand die ons kon vertellen dat president Dimitri Medvedev vandaag bloemen zou leggen bij de 'Onbekende soldaat' ter herinnering aan het begin van WOII. Het Kremlin zat er voor zondag in ieder geval niet meer in.   's Middags hebben we 2 markten bezocht in Moskou en alvast wat inkopen gedaan voor in de trein voor de komende 4 dagen. Vodka mag dan natuurlijk niet ontbreken;-) En Kaviaar hebben we nog niet kunnen vinden in groot verpakking

Maandag de 22ste: Kremlin in de herkansing. Lekker optijd vertrokken om veel te kunnen zien en vanmiddag nog tijd te heben om even te douchen en op te frissen voordat we de trein in gaan. Maar helaas, wederom stonden de hekken, politie en militairen voor het Rode Plein. Met handen en voeten gaven zij aan dat over een uur de barikade zou worden opgeheven. We gaan straks dus voor poging 3! Wordt vervolgd...

From Russia with love
A & L

27-06-2008

Moskou

Maandag de 22ste

Ook poging nummer 3 strandde in schoonheid. Nadat we weer een reisverslag gemaild hadden zijn we doorgelopen naar een van de ingangen van het Rode Plein. Nadat een aantal mensen in de rij door het hek werden gelaten door een militair, ging het hek dicht en mocht niemand meer het plein op. Dat ging lekker!! Op een gegeven moment (wij dachten: "we blijven maar staan, want hij zal straks wel weer wat mensen doorlaten") mochten er weer een stuk of 10 mensen door. Dit bleek de band te zijn die s' avonds zou optreden, want ook hier vond later op de avond 'het feest voor schoolverlaters' plaats. We hadden het kunnen weten, want we zagen weer te veel meiden en jongens in mooie kleding (en hoge hakken) rondlopen. Na de hoop al een beetje opgegeven te hebben, zijn we poging 4 gaan ondernemen om het Rode Plein op te komen. Een winkelcentrum gelegen aan het plein had een cafe met terras aan het plein. Dus gingen wij voor een drankje op het terras. Helaas, gelijk met ons kwam een militair de eigenaren melden dat een ieder zich van het terras moet verwijderen en wij mochten er dus ook niet meer op! Verder op, bij een andere ingang stond een militair die ons verzocht de volgende dag terug te komen. Maarja, dat ging natuurlijk niet lukken, want die avond vertrok onze trein naar Irkutsk. Na een aantal leuke plaatjes te hebben geschoten en natuurlijk wat te hebben gevloekt, zijn we opzoek gegaan naar de ingang van het Kremlin in de hoop dat deze wel open was. Bij het voorbij lopen van de poort waar we eerder niet meer in konden was beweging. Met stomme verbazing zagen wij dat het Plein inmiddels wel weer geopend was voor publiek, terwijl ons een kwartier geleden nog was medegedeeld dat het vandaag niet meer ging lukken. Dus RENNEN..... voor het geval men zich weer zou bedenken.

Status: poging 6 geslaagd.

Later zijn we het Kremlin nog op geweest en hebben daar de nodige mooie, imposante kerken en paleizen bewonderd. Inclusief de tsjaarklok, s' werelds grootste klok. Tevens hebben we het Arsenaal bezocht voor pracht en praal. Die middag hebben we nog even lekker kunnen douchen voordat we om 19.30 uur werden opgehaald om naar het station te vertrekken voor onze 4 dagen durende treinreis naar Irkutsk.

De treinreis viel ons al met al erg mee. We deelde de vierpersoons coupe met 1 Rus. Deze sprak geen Engels en stond ook niet echt open voor een handen, voeten en 'hoe en wat in het Russisch' gesprek. De eerste nacht hebben we prima geslapen, Andre boven en Linda beneden. We werden ook nog eens prima verzorgt (warme maaltijd tussen de middag, 's ochtends een flesje water en een ontbijt pakketje bestaande uit producten die allen over datum waren, maar prima te eten 😉 Op de tussen liggende stations stopte de trein zo nu en dan en konden wij een frisse neus halen of wat te eten of te drinken inkopen. In de trein hebben wij 5 Nederlanders ontmoet, Nicole, Rens, Arjan (die met zijn 3en reizen), Jeroen en Patricia (die met zijn 2en reizen). Daarnaast natuurlijk een heleboel Russen, maar ook Denen, Nooren etc. Ergens na de tweede nacht is 'onze eerste Rus' uitgestapt. Lekker rustig zou je denken, maar we kregen er een nieuwe Rus voor terug: Sergei. Sergei is een hele vriendelijke Rus die wel in was voor een praatje ook al sprak hij geen Engels en wij geen Russisch. Na wat bier, kwam de gerookte vis (die hij op het station had gekocht) op tafel en Vodka op tafel. Toen ging het gesprek in eens een stuk vloeiender /vloeibaar....?! Ook Sergei hebben we een na 1 nacht weer moeten missen en kregen we er een derde Rus voor terug. Deze verbleef net als wij nog 1 nacht in de trein. Dit werd een zeer kort nachtje, want de volgende dag bereikte de trein Irkutsk om 06.04 uur.

Vanuit Irkutsk zijn we naar Listvianka gegaan. Een mooi klein plaatsje aan het
Baikalmeer
. Hier hebben een lekker ontbijtje gekregen met met onze Nederlandse reisgenoten de plaats verkent. Wij verbleven met Nicole, Rens en Arjan in een homestay. Dat betekent bij mensen thuis. 's Morgens hebben we afgesproken dat de vader van het gezin de bekende vis Omul zou vangen en de moeders deshuizes s' avonds voor ons een heerlijke maaltijd zou bereiden.
Zo gezegd zo gedaan en het was heerlijk!

Vandaag zijn we weer richting Irkutsk gegaan. Morgen willen we naar het Olkhon Eiland (Khuzhir) vertrekken. Dat ligt ongeveer 8 uur rijden van Irkutsk. Onderweg zullen we nog het een en ander ondernemen. Een Banja mag hierbij zeker niet ontbreken. Meer hierover volgt....

Informatie

Moskou

Kremlin (22-06-2008)
Het Kremlin van Moskou ligt aan het Rode Plein, op de linkeroever van de rivier de Moskva.

Irkutsk (23-06-2008)
Irkutsk (Irkoetsk) is een stad in de Russische Federatie, hoofdstad van de gelijknamige regio (oblast) Irkutsk (Irkoetsk), gelegen aan de Angara tussen het stuwmeer van Irkoetsk en het Baikalmeer.

Litsvianka (27-06-2008)
Listvianka ligt zeventig kilometers van Irkutsk, waar de Rivier Angara het Baikalmeer verlaat.

Olkhon Eiland (27-06-2008)
Olkhon is een groot eiland, een eindje voor de westkust van het Baikalmeer. Het eiland beschikt over overweldigende natuur met een grote diversiteit: steppe, dichte taiga en zandduinen. De lokale bevolking bestaat voornamelijk uit Boerjaten die al generaties lang het eiland bewonen.

kaarten

Links

Wikipedia - Moskou

Wikipedia - Kremlin

Wikipedia - Irkutsk (Irkoetsk)

Wikipedia - Baikalmeer (1)

Wikipedia - Baikalmeer (2)

Wikipedia - Baikalmeer (3)