Kathmandu deel II (Nepal)

10-11-2008

Even bijkomen in hektisch Kathmandu deel II

Chitwan Nationaal ParkNiets even bijkomen in Kathmandu, maar gelijk aan de bak. Maandag 10 november 2008 staat siteseeing Katmandu op het programma.  Vier weken geleden waren we hier en hebben we ons wat rustig gehouden, maar nu moeten we er aan geloven. We nemen een taxi die ons voor 18 euro de hele dag rond rijdt! Dat is geen verkeerde deal volgens de kenners. We beginnen om 10.00 uur met een bezoekje aan de grootste Hindu Temel (Bouddhanath) van Kathmandu. Deze tempel heeft wel iets weg van Varanasi, want ook hier worden de lijken aan het water verbrand. Dit riviertje is echter veel ondieper dan de Ganges (en het water helderder). De niet-Hindi mogen niet in de hoofdtempel komen, maar het complex is zo groot dat er nog genoeg te zien valt. Als wij er zijn worden op dat moment ook een aantal lichamen verbrand. Ook deze tempel maakt onderscheid tussen de 'gewone man' en de meer welvarende mensen. Wij bewaren wat afstand en gaan wat hoger het complex op. Dit in tegenstelling tot paparazi-toeristen die met mega camera's aan de andere kant van het riviertje foto's staan te schieten van een crematie (redelijk respectloos vonden wij!).

PatanVervolgens staat Patan op het programma. Dit plaatsje ligt iets buiten de stad en staat bekend om zijn Durbarsquare vol met tempels en paleizen. Met de Lonely Planet in de hand (met uitleg over alle tempels en paleizen) zien we de mooiste dingen. We zijn cultureel verantwoord en goed bezig!
In het Paleis wordt Linda aangesproken door twee Nepalese schooljongens die wel in waren voor een praatje. Zij hadden haar al met Andre gezien, maar waren benieuwd of zij ook nog zussen had. (Dus San, Git, ik heb 'ja' gezegd.....) maar vrees niet, Linda heeft er ook bij gezegd dat jullie al bezet zijn. De jongens gaven haar te kennen dat ze wel graag met een Nederlands meisje willen trouwen (of uit Duitsland of uit Belgie). Uiteindelijk werden de jongens iets te opdringerig, dus is zij Andre gaan zoeken. Een praatje maken is prima, maar telefoonnummers gaan we niet geven he....

Na Patan gaan we door naar New Road, want we hebben een vlucht naar Bangkok geboekt, die we 'even' moeten bevestigen bij Nepal Airlines. Als we daar aankomen zit het hele kantoor vol met mensen en wij hebben nummer 160 (ze zijn bij 120....). Dat gaat dus nog wel even duren. Uiteindelijk gaat het sneller dan verwacht en we bevestigen de vlucht. Maar goed ook, want in plaats van 09.00 uur vertrekt de vlucht om 15.00 uur. Royal Nepal Airlinesstaat bekend om deze grappen en grollen, dus we zijn blij dat we even gecheckt hebben.

Daarna shoppen we nog wat op New Road en vervolgen onze siteseeing dag met een bezoekje aan de grootste
Boedische Tempel van Kathmandu (Swayambhunath stupa)
. Deze tempel is het bekendste boegbeeld van Kathmandu. Deze stupa staat hoog op de berg en kijkt uit over Kathmandu. De Swayambhunath stupa wordt ook wel Monkey Tempel genoemd omdat er zoveel apen rond lopen. Nepal,AndreWij hebben er echter weinig gezien. Wij denken dat ze verhuist zijn naar de Hindu Tempel, want daar liepen er ontzettend veel rond! Ook hier zijn we goed bezig. Met de gids in de hand zien we alle gebouwen op deze heuvel en hebben we een goed uitzicht over Kathmandu.
Nouja, goed.... het is inmiddels al 16.30 uur en de zon begint onder te gaan. We zien nu heel duidelijk een laag van smok en stof boven Kathmanduhangen. Het heeft hier ook al een week of 5 niet meer geregend, dus het is echt vies!
s' Avonds lekker gegeten met Jolanda en Toby bij de Rum Doedle! Na het eten is er nog wel wat ruimte voor een biertje en wordt er gepoold bij Tom en Jerry's. Rianne (ons trekkingsmaatje) schuift ook nog gezellig aan, want die is inmiddels ook aangekomen uit Chitwan en lust ook wel een biertje! Gezellig bijkletsen over Chitwan, waar Rianne dus tijdens haar junglewandeling een ontmoeting had met een neushoorn. Gelukkig heeft zij niet hoeven uitproberen of zij wel bomen kan klimmen. Er achter staan was voldoende.....

Dinsdag 11 november 2008 staat in het teken van ontmoetingen van bekende mensen en natuurlijk souveniers shoppen. We zijn hier nog 1 dag en hebben dus nog wel wat tijd en gelegenheid om de nodige souveniers te kopen. Maar first things first; eerst ontbijt. Dat kan nu weer heerlijk op het dakterras; broodjes halen bij de bakker en op naar het dak. Onderweg treft Andre Saskia en Michel (die we in Mongolie en later in Goropani hebben ontmoet). Zij zijn nog opzoek naar een hotel en moeten ook nog ontbijten. Komt dat even goed uit. Ontbijt is net gehaald en ons hotel (Nana) is prima. Na een gezellig ontbijtje gaan we over tot de orde van de dag: shoppen.
Na een tijdje komen we Chantal en Casper uit Beverwijk tegen!! Kleine wereld waar we in leven. Zij zijn net aangekomen in Nepal en kunnen we wat tips gebruiken. Na Chantal en Casper enigszins wegwijs gemaakt te hebben en onze Nepalgids in hun handen gesteld te hebben (bedankt daarvoor), is het tijd voor het diner!
Met Saskia, Michel, Jolanda, Toby, Rianne en Mark gaan we de 'Nepalees'. Het is onze laatste avond hier, dus er moet natuurlijk wel in steil worden afgesloten. Tijdens het eten blijkt dat Mark die door Rianne is voorgesteld wel een heel bekend gezicht heeft. En ja hoor, de wereld is echt klein. We kennen Mark van thuis (Beverwijker die nu is verhuist).
Geinig hoor. Mark vliegt morgen naar huis en wij door naar Bangkok. Kunnen we mooi nog weer even een taxi delen, is wel zo gezellig.
We sluiten de dag in steil af.... Met een biertje en een potje pool in Tom en Jerry's.

Woensdag 12 november hebben we ons laatst ontbijtje op het dakterras van hotel Nana. Dat en het gezelschap van alle mensen die we hebben ontmoet gaan we wel missen, maar Laos en Cambodja brengen weer nieuwe avonturen.
Om 12.30 uur hebben we taxi naar het vliegveld. Daar aangekomen moeten we in de rij om belasting te betalen (dat duurt toch zeker een half uur), daarna in de rij om in te checken. En natuurlijk kiezen wij de verkeerde rij, want het gaat niet voor en niet achter uit!! Na een klein uurtje besluiten we toch maar de andere rij te kiezen en gelijk over te stappen (dan maar even voor dringen tegen onze natuur in...). Wat een prutsers zijn die mensen achter de incheck balie..... Paspoorten hoeven we niet te laten zien, want het moet allemaal even snel. Het vliegtuig vertrekt namelijk al over een half uurtje..... Aangekomen bij de douane moeten we weer in de rij... Het gaat allemaal erg op zijn Nepalees (traag en ongeorganiseerd). 'Gelukkig' is ons vliegtuig nog niet geland, dus we hebben wel even.
Uiteindelijk vliegen we om 17.30 uur richting Bangkok.

Vanuit 'the-early-to-bed-city' Kathmandu, op naar het bruisende nachtleven van Bangkok!!

Informatie

Nepal

Nepal, officieel de Federale Democratische Republiek Nepal, is een land in Azië, gelegen in de Himalaya tussen India en China (Tibet).

Nepal heeft een bevolking van naar schatting 22,6 miljoen mensen. Deze bevolking kent een zeer heterogene afkomst. Ongeveer 75% van de bevolking is van Indo-Nepalese en Indiase afkomst en ongeveer 25% behoort tot Oud-Nepalese groepen. Door vermenging en migratie gaat dit beeld er steeds gecompliceerder uit zien. Recentelijk zijn er ook veel vluchtelingen uit Tibet naar Nepal gekomen. De levensverwachting is 57 jaar. Tweederde van de bevolking woont in de heuvels en in de bergstreken in het oosten, 13 % woont in de steden.

Kathmandu
Kathmandu is de hoofdstad van Nepal. De bevolking bestaat uit 822.000 personen. 1,5 miljoen mensen wonen in de agglomeratie.
De stad is gelegen in een vallei aan de rivier de Vishnumati op 1350 meter boven zeeniveau. De stad is bekend om zijn vele Boeddhistische tempels en paleizen, waarvan de meesten uit de 17e eeuw dateren. De grootste tempel is Bouddhanath in de wijk Bouddah; de meeste paleizen staan rond Durbar Square. In de vallei bevinden zich zeven monumenten van de werelderfgoedlijst.
In Kathmandu staat ook het paleis van de Nepalese koninklijke familie.

Patan
Patan, de zusterstad van Kathmandu. De stad is naast Bhaktapur en Kathmandu een van de drie koningssteden. Patan is inmiddels vergroeid aan Kathmandu, maar toch veel rustiger dan de hoofdstad en een ware verademing na de hektiek van die stad. Het oude gedeelte van Patan heeft een nog grotere hoeveelheid tempels en kloosters dan Kathmandu. Op het rechthoekige Durbarpleinvan Patan staan een groot aantal magnifieke tempels en paleizen in verschillende stijlen. De Kva Bahal is een oud boeddhistisch klooster, die vanwege de overtollige hoeveelheid bladgoud ook wel de gouden tempel genoemd wordt. De Krisjna tempel is het beroemdste bouwwerk op het Durbarplein. De stenen tempel is in 1637 gebouwd. Op een pilaar voor de tempel staat een bronzen beeld van een geknielde Garuda met gevouwen handen. Andere mythologische dieren bewaken de ingang. Het fraaie beeldhouwwerk op de daklijsten van de eerste etage (scenes uit de Mahabharata) en tweede etage (scenes uit de Ramayana) is schitterend.

kaarten
Nepal
Patan (GoogleMaps)

Info
Foto's Kathmandu deel II

Links
Bouddhanath Tempel
Swayambhunath stupa (Monkey Tempel)