Jodhpur en Jaisalmer (India)

18-09-2008

Sprookjesachtig Radjastan (Jodhpur en Jaisalmer)

Jodhpur

Na zo'n nachtje op het station (ruim 7,5 uur vertraging), wat natuurlijk niet de planning was, vinden we het helemaal niet erg dat de trein (nu al) arriveerd 😉 Het is inmiddels al 18 september 2008 07.15 uur, en we zijn wel toe aan wat nacht-(nouja, dag)rust. Dus zodra de trein rijdt springen wij ons bedje in en slapen, verbazingwekkend genoeg, erg goed!! Als we rond een uurtje of 14.30 uur wakker worden verwachten wij dat de trein al ruim opweg is naar Jaisalmer. Dit is de eindbestemming van de trein en de bestemming van ons. Na Jaisalmer gaan we naar Jodhpur en vervolgens naar Goa(allemaal met de trein). Maar dit blijkt helaas niet het geval. Het volgende station is Jodhpur en deze trein rijdt helaas niet verder (klinkt bekend he.... ik zeg: Nederlandse Spoorwegen). Dus we moeten er in Jodhpur uit. Dit gooit het nodige roet in het eten. Maar first things first: eerst een hotelletje zoeken. We vinden een goede dichtbij het station en het postkantoor (komt goed uit voor later, kom ik op terug). Het hotel Govind biedt ons een zeer sprookjesachtige kamer aan (denk aan 1001-nacht), met kussens op de bedden, mooie schilderijen en spiegels aan de wand en in leuke kleuren geschilderd. De kamer kost slechts 750 rs, dus we nemen 'm!
Onder het genot van een ietwat verlaat ontbijt (15.00 uur) bespreken we de mogelijkheden voor de komende dagen.

We besluiten de treinkaartjes te annuleren met uitzondering van Jodhpur - Mumbai, een vlucht te boeken van Mumbai naar Goa (dat levert ons een extra dag in Goa op, en daar wil je best wel even voor vliegen....), een privechauffeur voor 3 dagen te regelen om naar Jaisalmer te gaan en geld terug te vragen van onze zojuist-genannueerde-treinreis naar Jaisalmer.
Andre gaat voor het annuleren van de kaartjes, Debora en Linda gaan zonder 'the man' op stap en gaan geld terug claimen van het ticket van vandaag. Hoewel Deboor niet de grootste is, zijn de Indiers zeker onder de indruk en zaken zijn zo geregeld;-) In dat geregel gaat evengoed meer tijd zitten dan je denkt, dus voor we het weten is het weer laat en tijd voor het bed!

Op 19 september 2008 staat het fort van Jodhpur op het programma. We slapen natuurlijk wat uit, want we hebben immers een nacht overgeslagen... dus het mag. Vervolgens tijd voor een ontbijtje/bruch, maar dat is een hele belevenis an sich. Alles wat besteld wordt moet nog gekocht, gekweekt, gebrouwen worden, want het duurt een eeuwigheid voordat ons ommelet (dat in eerste instatie voor een tosti wordt verward) op tafel staat.

Maar we hebben uitzicht op het fort, dus we zitten wel lekker. Na onze brunch op weg naar het fort. Het fort lijkt dichtbij, maar schijn bedriegt, dus we pakken toch maar even een Tuktukje om ons het fort op te helpen (het is nl. ook nog best wel hoog ;-).

Het Fort is schitterend. Bij de entreeprijs zit een audiogids inbegrepen. Dit is een soort kastje met hoofdtelefoon. Wanneer je bij een nummer komt, toets je dit nummer in in het kastje en krijg je de juist informatie. Dit fort is van de Maharaja familie en door hen zeer goed onderhouden. Wat een pracht en praal, die fort komt echt rechtstreeks uit een sprookje! Aan het einde van de tour door het fort komen we boven op de muren van het fort aan. Hier hebben we een schitterend uitzicht op de 'Blauwe Stad' zoals Jodhpur ook wel genoemd wordt. Jodhpur dankt deze naam aan de vele blauw gekleurde woningen die hier staan. Deze woningen hebben deze kleur weer te danken aan een anti-termieten spulletje. Dit heeft ervoor gezorgd dat de huizen blauw (redelijk donker blauw) uitsloegen. Na wat op de muur te hebben rond gedwaald begeven we ons weer richting de uitgang. Er zijn veel Indiers die op vakantie zijn in eigen land in het fort aanwezig. Deze mensen vinden het geweldig om op de foto gezet te worden. In eerste instantie zijn wij wat skeptisch, want het maken van een foto 'kost geld' en daar zijn wij niet van. Principieel geven wij geen geld voor het maken van foto's. Maar dit blijkt niet het geval en men is serieus geinteresseerd om op de foto te gaan (en de foto natuurlijk terug te zien). Dit resulteert in een geweldige fotosessie waarbij iedereen met iedereen op de foto wil. Leuk hoor!

JAISALMER

Zaterdag 20 september 2008 staat onze taxi al om 06.00 uur klaar. Avi, onze chauffeur is lekker optijd en rijdt ons de komende 3 dagen rond. De eerste stop is Osiyan. Dit plaatsje dat bekend staat als 'Old Great Tar desert Village' ligt op 65 km uit Jodhpur. Hier bezoeken we 2 tempels, de Sachiga Mata Tempel en de Mahvira Tempel. Ook weer erg mooi en zeer detaillistisch. Na heb bezoek aan de tempels is het alweer 10.00 uur, dus tijd voor een ontbijtje;-) We vervolgen onze weg weer richting Jaisalmer na het ontbijt.

Onderweg stoppen we nog bij een vogeltrekplaats, maar de vogels zijn helaas
gevlogen ;-)Rond een uurtje of 14.00 komen we aan in Jaisalmer en we checken in in het Radjani Guesthouse. Deze toko kan ook de Kamelensafari voor ons regelen en dat is een van de 'attracties' waarvoor we hier in Jaisalmer zijn gekomen. De beste man begint natuurlijk weer met een belachtelijke prijs van 2000 rs per persoon, wat wij terugbrengen naar 800 rs. per persoon. Je moet die Floepers hier echt in de gaten houden want voor je het weet wordt je vakantie 4x zo duur! Daarna worden nog even duidelijk de condities en voorwaarden besproken want ook dat moet natuurlijk voor beide partijen bekend zijn,.
Na alle onderhandelingen laten we ons naar het fort rijden... Jawel, we LATEN ons rijden, want we hebben nog steeds een chauffeur tot onze beschikking, wat een luxe.
Het fort in Jaisalmer is een van de weinige forten dat nog in gebruik is. Binnen in het fort wonen nog mensen en staan diverse hotels, hostels en winkels. Ook hier bezoeken wij weer het museum bij het fort met een audiogids. Ook dit Fort stamt van de Maharaja, maar is iets minder mooi dan het fort in Jodhpur. Desalniettemin genieten we hier ook weer van.
Na het fort bezocht te hebben laten we ons afzetten bij het uitkijkpunt. Vanaf dit hogergelegen punt kunnen we de hele stad overzien en genieten van een mooie (nouja, mooie, we treffen natuurlijk weer eens een wolk;-) zonsondergang. Jaisalmer staat erom bekend er uit te zien als een zandkastelenstad. Dat klopt inderdaad wel. Met name het fort ziet eruit alsof iemand met grote emmers heeft zitten spelen. Ook de kleuren van de gehele stad (huizen, maar ook wegen) lijken gemaakt te zijn van geel zand.
's Avonds zoeken we een leuk tentje op waar veel Indiers zitten. Dan moet het goed zijn he! Andre bestelt een Thali. Dit een gerecht met allemaal kleine gerechtjes... Een soort van eigen buffetje als het ware (niet zo'n goede keus blijkt later, want het valt niet goed.).

Zondag 21 september 2008 beginnen we aan ons kamelenavondtuur (eigenlijk drommedarissen want ze hebben maar 1 bult 😉
We zetten de wekker optijd, want we zouden om 7.30 uur vertrekken. Andre heeft want moeite om zijn bed uit te komen, want de Thali van gisteravond doet zijn best om op iedere mogelijke manier zijn maag te verlaten.... Wij zijn dus wat vertraagd, maar dat komt goed uit want ook onze gastheer is nog niet klaar. Er gaat nog een Belgisch stel mee en die moeten nog worden opgehaald. Nouja, prima, kunnen wij nog even ontbijten. Inmiddels heeft de Thali Andre gedag gezegd en kunnen we wat ons betreft vertrekken. Om 08.30 uur zitten we in de Jeep zonder Belgen (die krijgen we overigens ook nooit te zien, want die zijn verzonnen ofzo...) maar moet er nog inkopen gedaan worden op de markt. Rond 09.00 vertrekken we dan echt. Voor dat de kamelen worden bereden stoppen we bij een Jaintempel. Hier kijgen we uitleg over de tempel door een Monnik. De beste jongen laat ons ook zien dat in de tempel aan de achterzijde 2 Cobra's met jonkies gehuisvest zijn. Gelukkig komen die beesten alleen naar buiten als het donker wordt dus we zien er weinig van.

Na de lunch hoeven we nog maar een klein stukje te rijden en dan zijn we aangekomen bij de zandduinen. Hier brengen we vannacht de nacht door onder de sterrenhemel. Gelukkig is het nog licht als we daar aankomen, kunnen we mooi nog even een fotosessie houden, want die duinen lenen zich daar prima voor.
s' Avonds verzorgt Megga weer een heerlijke maaltijd. Het wordt al snel donker, dus wij bereiden ons voor op de nacht die komen gaat. We hebben eigenlijk niets nodig alleen een matje om op te slapen. De temperatuur blijft warm en muggen zijn er niet (alleen zo nu en dan een grote tor!). We vallen in slaap onder de Melkweg, Grote en Klein Beer, Steelpannetje en vele vallende sterren!! Wat een belevenis.

Maandag 22 september 2008 worden we vroeg wakker want het is hier optijd licht. Megga heeft weer een lekker kopje Chai voor ons en uiteraard een lekker ontbijtje. Na het ontbijt rijden we flink stuk. Debora nog steeds op Bubbles, Linda heeft Mak en Andre berijdt Johan (tja...). Gelukkig voelt Andre zich ook weer wat beter. Rond een uurtje of 12.30 komen we aan op de plek waar we worden opgepikt, maar eerst bereidt Megga nog een lekkere lunch voor ons.

Rond 15.00 uur komen we weer aan in Jaisalmer
Eerst volgt nog even een heftige discussie tussen de eigenaar van het Gueshouse en ons. De beste man is niet helemaal eerlijk geweest tegenover ons en de voorwaarden van onze trip. Ondanks dat we 2 super leuke dagen hebben gehad, heeft de man een beetje tegen ons gelogen. We willen hem duidelijk maken dat hij op deze manier klanten kwijt raakt.

Andre doet het nog wat rustig aan, want die is nog wat wiebelig. Vervolgens weer op naar de plek waar we met onze tocht gaan beginnen. Allereerst de voorbereidingen; plassen, slippers uit en schoenen aan, broekaanritsen, tulband op (jawel we krijgen een heuse oranje tulband, die we uiteraard later nog veel vaker kunnen gebruiken..... Ik denk aan Carnaval, Koninginnedag of WK/EK voetbalwedstrijden) een fleswater in de hand en laat die beesten nu maar door de knieen zakken. Jeetje wat zijn ze groot!! Andre en Linda hebben natuurlijk al de nodige ervaring met kamelen (zie Mongolie en het verhaal van de Apenkonten), dus want ons betreft hoeft het niet zo snel. Deboor heeft ook al wat ervaring dus kan zich hier goed in vinden. Lekker relaxed lopen we door de woestijn, zien wat kleine dorpjes en kleurrijke woestijnvrouwen met kruiken water op hun hoofd (dat levert mooie plaatjes op). Voor de lunch stoppen we onder een boom waar vrienden van Megga (onze kamelenchauffeur) al op ons zitten te wachten met 'heerlijke' Chai (dat is thee met veel melk en veel suiker, met andere woorden:Bocht). Er wordt een heerlijke lunch voor ons gemaakt. Andre kan mooi even lekker wat slapen, want onderweg is hij de nodige kilo's kwijt geraakt. Maar AliBaba (tja, moet je je baard maar niet laten staan) wordt goed verzorgd door Megga die bezorgd is om Andre. Hij besluit dan ook dat we een lange middag pauze houden, omdat het erg warm is in de woestijn op dit moment. Dat is prima wat ons betreft!

Tenzij je eerlijk bent en wat wijzigingen communiceert is er niets aan de hand. Het duurt even voordat de boodschap overkomt (ik twijfel nog steeds of hij ons begreep) maar goed....
We vertrekken rond 17.00 met Avi richting Jodhpur. We komen daar rond 21.00 uur aan en kunnen gelijk 'onze' kamer betreden. We duiken lekker bijtijds ons bed in, want zo'n nacht in de woestijn is leuk, maar echt lekker slapen doe je ook niet.... En morgen wordt het een zware dag;-)

Dinsdag 23 september 2008 staat in het teken van het 'souvenier shoppen'!! We beginnen rustig vandaag, want vanmiddag rond de klok van 12.00 worden de pakken uit Jaipurverwacht. Dus eerst naar de Handloom winkels. Je kan hier alleen niet over de prijs onderhandelen, alles staat vast (scheelt een hoop gedoe, maar soms is onderhandelen best leuk). Alle Indiers kopen hun spullen hier, dus het moet wel goed zijn. Rond 12.00 keren we weer terug naar het hotel. Het pakket is inmiddels gearriveerd; helaas zijn de dames pakken wederom niet volledig naar wens! TIP VOOR VROUWEN; laat nooit een maatpak in India maken. TIP VOOR MANNEN: altijd doen want ze zijn onwijs mooi!
Debora en Andre ontfermen zich over de pakken en Linda brengt even een bezoekje aan de huisarts. Deze arts is een vriend van de hotel eigenaar en komt zo nu en dan naar het hotel om het personeel te onderzoeken. Linda haar oor zit al zo'n 5 dagen potdicht vanwege een verkoudheid en ja, we vliegen over 3 dagen, dus kan dat geen kwaad!? Nee, blijkt later en de dokter schrijft wat medicijnen voor. Binnen 3 dagen is het over (en dat klopt).
's Middags wordt uiteraard weer meer geshopt en dat kost veel energie. Dus we doen ons 's avonds weer tegoed aan een lekker Indische maaltijd (hoewel Andre daar inmiddels even klaar mee is).

Woensdag is de laatste dag dat we in Jodhpur zijn. Vandaag willen we de pakken opsturen en de rest van de souveniers. We willen in ieder geval voor 13.00 uur naar het postkantoor, omdat de pakketten ook nog verzegeld moeten worden. De ochtend is nog vrij om te shoppen. Nog niet alle souveniers zijn binnen, dus we hebben nog even.
Na 13.00 uur gaan we met de spullen naar het postkantoor. We maken 4 pakketten van ongeveer 7.5 kg per stuk. Deze worden 'geparceld' (=inpakken in witte stof en verzegelen met een rode 'kaarsvetstempel') en gewogen.
Nu maar hopen dat alles aankomt.... We zullen zien.

Vanavond gaat onze trein naar Mumbai rond de klok van 19.00 uur. We eten nog even lekker wat en kunnen ons (gelukkig) nog even opfrissen in het hotel. Het hotel is overigens een aanrader voor een ieder. Het personeel is zeer behulpzaam en aardig. De trein rijdt optijd. We zijn inmiddels gepakt en gemazzelt, dus eenmaal rijdend lezen we nog wat, luisteren we wat muziek en maken we ons bedje op. Op naar Mumbai!

Informatie

India

Jodhpur
Jodhpur is een centraal in de Indiase deelstaat Rajasthan gelegen stad, in het gelijknamige district Jodhpur. Bij de volkstelling van 2001 had Jodhpur 846.408 inwoners[1] en is hiermee de tweede stad van Rajasthan. De gemiddelde hoogte boven zeeniveau is 232 m. Vroeger was het de hoofdstad van een vorstenstaat met dezelfde naam. Tegenwoordig is Jodhpur een populaire toeristische trekpleister, vanwege zijn vele paleizen, forten en tempels en het omringende tot de verbeelding sprekende woestijnlandschap. De stad heeft de bijnamen blauwe stad vanwege de indigokleurige muren van de huizen in de oude binnenstad en sunny city vanwege het zonnige woestijnklimaat. De oude binnenstad is volledig omringd door een 16e eeuwse stadsmuur.

Jodhpur werd in 1459 gesticht door Rao Jodha, de Rajput leider van de Rathorestam. Rao Jodha breidde zijn macht uit over het omringende gebied en was daarmee de grondlegger van de vorstenstaat Marwar (vaak naar de stad Jodhpur genoemd). Rao Jodha regeerde zijn gebied eerst vanuit het nabij gelegen Mandore maar Jodhpur nam de functie van hoofdstad al snel over. De stad lag strategisch gunstig aan de belangrijke weg van Delhi naar Gujarat. Daardoor groeide Jodhpur uit tot een handelscentrum voor opium, koper, zijde, sandelhout, dadels en koffie.

Tempel van Osiyan
Een oude Jaintempel in het dorp Osiyan, zo'n 60 km buiten Jodhpur. De tempel bestaat uit een aantal verschillende delen, elk in een andere periode gebouwd en elk met een daarvoor karakteristieke bouwstijl.

Jaisalmer
Jaisalmer is een district van de Indiase staat Rajasthan. Het district is genoemd naar de gelijknamige hoofdstad Jaisalmer. Het district Jaisalmer ligt in de Tharwoestijn, die op de grens van India en Pakistan ligt. Ten noordoosten van het district ligt Bikaner, ten oosten Jodhpur, ten zuiden Barmer en ten westen en noorden ligt Pakistan.

kaarten
India
India-Noord (Jaipur / Jodhpur / Jaisalmer)