Hongkong (China)

20-08-2008

Niets saais aan Hong Kong (China)

We zijn op woensdag 20 augustus met de nachttrein naar Guangzhou vertrokken om daar op 21 augustus 2008 aan te komen. Bij aankomst in Guangzhou nemen we direct de snelle trein richting Hong Kong en komen op donderdag middag rond het middag uur aan. Wat een bijzonder stad. Hong Kong is ontzettend groen en heuvelachtig. Dit hadden wij beide niet verwacht van zo'n grote wereldstad als Hong Kong.

En ja hoor, het eerste wat we horen als we uit de taxi stappen van het station naar ons hostel is: "Sir, want watch, copy rolex, tailor, tickets, bags, suites". Alleen dit keer niet van Chinezen, maar van alle Indiers die naar HongKong zijn getrokken. Ze zouden hun schoonmoeder verkopen als dat genoeg zou opleveren. We verblijven de eerste paar nachten in een hostel in Chungking Mansion. In dit grote 16 verdiepingen hoge winkelcentrum-achtig gebouw bevinden zich ongeveer 90% van alle hostels van heel Hong Kong. We kiezen uiteraard de goedkoopste, want ze zien er allemaal hetzelfde uit... NIET!...: 2,5 bij 2,5 meter, volledig betegelde hokjes met toilet van 90 bij 90 cm, dat tevens douche is.... Niet echt bijzonder dus. Maargoed, je hebt je hostel in principe natuurlijk alleen maar nodig om te slapen. We gebruiken donderdag om te aclimatiseren en te wennen aan alle Indiers die een 'stukje' van je willen.

Vrijdag 22 augustus staan we vroeg op om te doen waarom we eerder naar Hong Kong zijn gekomen; een visum voor India aanvragen. We zijn redelijk op tijd, want het aanvragen duurt 5 werkdagen en we vliegen (ticket is al gekocht) op 3 september (als de rest van Heemskerk aan zijn eerste biertje zit). We besluiten met de Starferry te gaan, naar het gebied 'Central'. Hong Kong bestaat uit heel veel eilanden waartussen metro's en ferries gaan. We hebben gelezen dat we sowieso een keer met de ferry moeten, dus waarom niet vandaag. Bij aankomst op de pier staan er veel verslaggevers en cameraploegen. De vraag is in eerste instantie, "waarom?". De ferries varen niet in verband met typhoon Nurri. Nurri heeft inmiddels status 7 waardoor er niet gevaren mag worden. Nouja, dan nemen we net zo makkelijk de metro. Ook in deze stad is het metro vervoer zo goed geregeld, echt super. Op naar de Indische Ambassade. Het valt ons wel op dat het leven in HongKong wat traag op gang komt, of althans zo lijkt het. Later blijkt dat Nurri is opgeschaald naar een categorie 8 en dan ligt het hele leven plat in Hong Kong. Aangekomen bij de ambassade blijkt deze gesloten te zijn, evenals alle andere bedrijven gevestigd in dit gebouw. De HongKongers zijn namelijk niet verzekerd voor schade als gevolg van een typhoon, dus is het vrij logisch dat zelfs de metro er op een gegeven moment (bij categorie 10) mee uitscheid. We worden geadviseerd om maandag terug te komen.... Nouja, gelukkig waren we op tijd in Hong Kong. De rest van de dag worden we vriendelijk verzocht binnen te blijven. Het meest gevaarlijke aan een typhoon in Hong Kong is dat een neonverlicht billboard op je hoofd terecht zou kunnen komen. Maar ons inziens valt die wind hier best wel mee. Een stevige noordwester lijkt harder te waaien.....

Hong Kong is natuurlijk ook de plaats om een camera en/of computer/laptop te kopen. Dus het weekend spenderen we aan het zoeken naar een laptop (zo'n kleintje is erg handig voor op reis) en camera. Zondagavond besluiten we helemaal geen laptop nodig hebben... Nouja, wel een leuke invulling van het weekend.

Maandagochtend vroeg gaan we voor nog een poging voor de visum aanvraag. De ambassade is gelukkig weer open, de rij nog niet zo lang en we hebben onze spulletjes goed op orde. We staan dan ook snel weer buiten en we worden verzocht om vrijdag terug tekomen. Dan horen we of onze aanvraag is gehonoreerd. De rest van de dag spenderen we in Central. We nemen de kabeltram naar Victoriapeak, een mooi uitkijkpunt over Hong Kong en lopen naar beneden. Een leuke en groene wandeling vanaf een van Hong Kongs hoogste toppen. 's Middags bedenken we ons dat we binnenkort ook nog een Nepalees visum nodig hebben, en dat we dat beter hier dan in India kunnen regelen.

Zo gezegd zo gedaan en dinsdag vragen we het visum aan en kunnen deze gelijk dezelfde middag nog ophalen. Het kan maar weer geregeld zijn! Dinsdag aan het einde van de middag vertrekken we met de ferry naar Macau. Om naar Macau te gaan hebben we namelijk onze paspoorten ook weer nodig. Macau heeft evenals Hong Kong een bijzondere status in China. Macau was vroeger een kolonie van Portugal maar hoort bij China. Het lijkt net alsof je je in Zuid Europa waant, maar dan met allemaal Chinezen om je heen.

We verblijven 2 nachten in MacauWoensdag 27 augustus is de warmste dag tot nu toe. Dat kan ook haast niet anders, want in Macau hebben we, in tegenstelling tot de door ons bezochte steden in China, geen last van smog. We bezoeken in Macau onder andere de
St. Pauls Cathedral
 en de Monte Forte. Uiteraard genieten we van de vele mooie gebouwen hier, Macau staat bekend om zijn koloniale stijl van bouwen.
Rond een uurtje of 16.00 uur hebben we wel weer een biertje verdiend, dus we besluiten naar de waterkant te gaan en daar lekker een terrasje te pakken. Drie uur, drie euro en drie bussen later bereiken we uiteindelijk de plaats van bestemming, maar we hebben wel heel Macau (vanuit een airco-bus) gezien.... Twee lieftallige buschauffeurs hebben ons onbedoeld de verkeerde bussen in gelootst.... Maargoed, dat pakken we dus ook maar weer even mee! Nu hebben we wel een beetje trek gekregen, dus we doen ons te goed aan een heerlijke Portugese maaltijd (zonder stokjes).

Donderdagmiddag vertrekken we weer naar 'ons' vertrouwde Hong Kong. 's Avonds pakken we nog even twee hele leuke avondmarkten, St. Temple Street Market en de Ladies Market. Het is maar goed dat we deze markten nog niet eerder bezocht hebben, zowel voor de portemonee als voor het gewicht in de rugzak. Je kan hier echt alles krijgen en wat een drukte. Een keur van mensen, culturen, producten is hier te vinden.

Vrijdag 29 augustus hebben we dan eindelijk goedkeuring voor het visum van India. Dat moet gevierd worden! Dus.... we mogen nog een keertje naar de St. Temple Street Marketom wat souvenirs te kopen. Wat is dat toch leuk zo'n markt; het onderhandelen over de prijs is een echte sport, de mensen die er lopen zijn een attractie opzich en je kan er heerlijk eten, midden op straat tussen alle markt kramen!

Nu India inzicht komt wordt het tijd om even 'op te laden' dus vertrekken we zondagochtend 31 augustus richting Lamma Eiland, een van de 240 eilanden van Hong Kong. En ja, wat moet je schrijven over een eiland waar je lekker op een handdoekje aan het blauwe water, onder een parasolletje, met een heerlijk fruitje ligt te chillen...... Niet veel dus.
Het dorpje (bestaande uit 2 straatjes) is auto vrij en de straatjes zijn super smal. Wat we hier ook treffen, in tegenstelling tot het centrum van Hong Kong zijn terrasjes! Die hebben we natuurlijk ook uitgeprobeerd. We hebben hier 3 dagen heerlijk genoten van de zon, de zee, het strand, de mensen, het eten, een goed boek (lonely planet India), elkaar en verder lekker helemaal niets!
Dinsdagmiddag wordt het weer tijd om te vertekken, dus we pakken weer een ferry, die overigens als gewoon openbaar vervoermiddel wordt aangemerkt en zijn binnen een uur weer in ons oude vertrouwde hostel!

In Hong Kong is veel te beleven! We hebben een jongen ontmoet, die studeert in Engeland en bij zijn vader op bezoek was in Macau, maar is opgegroeid in Hong Kong. Bij de vraag wat hij van Engeland vond moest hij lachen en zei: "Engeland is echt SAAI, er is niets te doen. Ik kom uit Hong Kong, dat is mijn stad. Het is daar nooit saai".
Wij kunnen hem, als het gaat om Hong Kong zeker gelijk geven!

Informatie

CHINA

Hong Kong
Hong Kong valt uiteen in twee gebieden, van elkaar gescheiden door de Victoria Harbour. De belangrijkste bezienswaardigheden, culturele attracties, winkels en restaurants vindt u allemaal aan de noordkant van Hong Kong Island en bij de zuidelijke punt van Kowloon. Tussen Kowloon en de grens met de rest van China liggen de New Territories, met hun ruige bergen en een groot deel van de moderne slaapsteden van Hong Kong.

Victoria Peak
De Victoria Peak, in de volksmond The Peak of Mount Austin genoemd, is een berg in Hongkong. De berg bevindt zich in het westelijk deel van het dichtbevolkte Hongkong-eiland en vormt met een hoogte van 552 meter het hoogste punt van het eiland, hoewel het niet in de buurt komt van de 958 meter van de hoogste berg van de achipel, de Tai Mo Shan.

Macau
De Speciale Bestuurlijke Regio Macau van de Volksrepubliek China oftewel Macau of Macao is een klein stadseiland aan de zuidelijke kust van de Volksrepubliek China. Het ligt 70 kilometer ten zuidwesten van Hongkong en 145 kilometer van Kanton. Macau bestaat uit drie eilanden die met bruggen en dammen met elkaar verbonden zijn: het hoofdeiland Macau, het middelste eiland Taipa en het zuidelijkste eiland Coloane. Het werd gesticht door de Portugezen in 1557 en was daarmee de oudste Europese kolonie in China. De Portugese regering droeg de soevereiniteit over het gebied over aan de Volksrepubliek China in 1999; het wordt nu bestuurd als een Speciale Bestuurlijke Regio van China. De moedertaal van de inwoners van Macau is Kantonees.

St. Pauls Cathedral (Macau)
St Paul's Cathedral is een kathedraal gelegen op Ludgate Hill, in de Londense binnenstad, de City. Het is de zetel van de Anglicaanse bisschop van Londen.

Het huidige gebouw stamt uit de 17e eeuw en is opgetrokken uit portlandsteen in de stijlen uit de late Renaissance en barok. De indrukwekkende koepel bereikt een hoogte van 108 meter, waardoor het gebouw de skyline van Londen lange tijd beheerste.

De kathedraal is gebouwd in west-oostelijke richting. Het schip heeft drie kleinere kapellen in de aangrenzende zijbeuken: All Souls en St Dunstan's aan de noordzijde en de kapel van de Order of St Michael and Saint George aan de zuidzijde.