Beijing (China)

04-08-2008

Op 4 augustus vertrekken wij voor een week naar Beijing. Daar aangekomen in de middag nemen wij de metro naar ons hostel. Dat is vooraf al geregeld, want met de Spelen in het vooruitzicht is Beijing naar verluid ' vol' en 3 keer zo duur! Volgens onze 'bijbel' (de Lonely Planet) moet er vlak bij het Station een metrostation zijn. Beijing blijkt echter een nog grotere stad dan wij al denken en de 'korte' afstanden op de kaarten zijn helaas voor ons niet zo kort als wij verwachten. Aan het eind van de middag komen wij moe, maar voldaan aan in ons hostel in een Hutong in het noord-westen van Beijing; The Red Lantern. Voor mensen die nog plannen hebben naar Beijing te gaan, is dit hostel echt een aanrader. De hostels in China zijn overigens net hotels, maar met de voordelen van hostels (je spreekt andere reizigers, goedkoop ontbijt en ander eten, leuke sfeer etc. en natuurlijk goedkope overnachtingen).

De volgende dag (5 augustus) besluiten we naar de Verboden Stad (het 'huis' van de twee dynastien van Keizers van de Ming en Qing) en het Tianamen Square (werelds grootste publieke plein) te gaan. Wat een pracht en praal en wederom overdaad aan gebouwen (veel dezelfde gebouwen overigens).

In Beijing is op het moment dat wij ons in de stad begeven ook een groot Nederlands evenement aan de gang; the Walkchallange (zie www.walkchallange.nl). Aan dit evenement, georganiseerd door de KNBLO doen 645 Nederlanders mee, waaronder de oom en twee tantes (Nico, Ina en Elly) van Linda.
Dat is even toevallig! Of toch niet. Wij hebben een aantal jaar geleden ook het plan gevat om met deze Walkchallange mee te doen (3 wandelingen om en nabij Beijing gedurdende de Spelen), maar we hebben uiteindelijk andere plannen gemaakt.
6 Augustus was de 3e wandeling en Nico heeft ons gevraagd om mee te lopen. We hebben dat gedaan en het was super!! De wandeling ging door de tuinen van het Zomerpaleis en het oude Zomerpaleis en was bij elkaar zo'n 18 tot 20 km.
Na de wandeling gaan de bussen met de wandelaars weer terug naar hun hotel (85km buiten de stad) waar zij op hun wedren een eindfeestje meemaken. Nico heeft geregeld dat wij ook mee kunnen met de bus om op de wedren samen nog een biertje te drinken. Wat was het gezellig (zie foto's).

Op 7 augustus speelt het Nederlands elftal zijn eerste kwalificatie wedstrijd voor de Spelen. Nico heeft wederom geregeld dat wij met de Nederlandse Karavaan mee kunnen naar stadion in Tianjin om daar de wedstrijd Nederland-Nigeria live te bekijken.
Voordat we met hun bussen mee kunnen rijden naar het stadion, bezoeken we de Lamatempel in Beijing. De Lamatempel staat bekend als de meest mooie Boedistische tempel van Beijing.

Na de Lamatempel te hebben bezocht vertrekken we met 14 bussen vol Oranjesupporters richting Tianjin. De wedstijd was niet veel, maar de sfeer in het stadion was super. Dit is onze eerste Olympische ervaring en er volgen er meer!!
De weg terug vanuit Tianjin was helaas niet zo makkelijk. Tianjin ligt zo'n 135 km uit Beijing vandaan. Wij willen toch graag naar het hostel terug om de dag erna, vroeg in de rij te staan voor kaarten voor de Spelen in het HHH (Holland Heineken House). Uiteindelijk vinden we een taxi die ons tot de grens van Beijing kan brengen en vervolgens een taxi aan de poorten van Beijing voor ons regelt.

Op de openingsdag van de Spelen (08-08-2008) gaan wij naar het HHH om daar in de rij aan te sluiten voor nog wat kaarten voor de Spelen. Het maakt ons niet veel uit wat we gaan zien, maar willen graag iets van de sfeer proeven. Voor de prijzen van de kaarten hoeven we het niet te laten. De kaarten die nog beschikbaar zouden kunnen zijn varieren tussen de 3,00 en 22,50 euro!! Dat kunnen we ons wel veroorloven. We staan zo'n 3,5 uur in de rij als de APT besluit dat het 'zo' niet werkt (gemiddeld een kwartier per aanvraag). We vullen een lijst in met de kaarten die wij graag willen en kunnen deze kaarten de volgende dag afhalen, ALS ze zijn toegewezen. Dus wij vullen zo veel mogelijk in, in de hoop dat we nog wat kunnen krijgen. Van alles 7 kaarten, want als we gaan, gaan we met Nico, Ina, Elly, Johan en Harry (wandelmaatjes). En nu is het afwachten!!
's Avonds zien we de opening van de Spelen in het HHH onder het genot van een natuurlijk-veel-te-klein-en-te-duur-plastic-bekertje-heineken!  'Wel heel bijzonder, vooral die voetstappen naar het stadion toe' vinden wij. Jammer dat later blijkt dat de helft vooraf is opgenomen (niet live) en dus nep was!

Op 9 augustus staan we weer vroeg op om de hopelijk toegewezen kaarten op te halen. Aangekomen bij het HHH blijkt dat bijna al onze aangevraagde kaarten zijn toegewezen! We hebben dus heel veel kaarten dubbel en kunnen bij wijze van spreken onze eigen winkel beginnen!! Maar goed, eerst Nico maar even inseinen, want die is onderweg naar Beijing in een bus voor Hollanders die misschien ook wel interesse hebben in een kaartje voor het een of het ander!
In een cafeetje zoeken we eerst uit waar we met zijn zevenen in iedergeval naar toe willen en de rest wordt in de 'verkoop' gegooid! We houden in iedergeval; zaterdag 9-8 Roeien, zondag 10-8 beachvolley, tennis middag en avond en maandag 11-8 hockey. De rest, en dat is echt nog heel erg veel, wordt doorverkocht (tegen kostprijs uiteraard) aan mensen in de bus, cafe, wandelaars etc.

Voordat we zaterdagmiddag naar het roeien gaan, hebben we nog even Chinese cultuur opgesnoven en zijn we naar de Tempel van de Hemelse vrede gegaan. Een aanrader om een hele ochtend door te brengen en gewoon mensen te bekijken. Er wordt muziek gemaakt, gedanst, spelletjes gedaan, lichaamsoefeningen, Tai Chi e.d. Hartstikke gezellig allemaal!
Het roeien ligt even buiten de stad en is niet echt goed te bereiken met openbaar vervoer. Uiteindelijk nemen we twee taxi's en komen we er ook. De Chinesen moeten op het gebied van vervoer/logistiek nog best het een en ander leren zijn we achter! De twee Nederlandse deelnemers zijn gelukkig door naar de volgende ronde! Heeft ons geschreeuw toch mooi geholpen! Echt heel erg leuk om mee te maken.
s' Avonds gaan de wandelaars weer terug naar hun hotel en Andre en Linda duiken nog even het HHH in. In eerste instantie zouden we nog naar een volleybalwedstrijd gaan. Die kaarten kregen we op de valreep aangeboden door andere wandelaars (Linda en Yvonne uit Heemskerk), maar de puf om overal naartoe te rennen was even weg. Gelukkig maar, want in het HHH maken we de huldiging van Judoka Houwkes mee, door niemand minder dan Maxima. Dat is echt lachen! Wat een sfeertje en wat zijn die Nederlanders gek!

Zondagochtend (10-8) slaan wij het beachvolley even over, wel jammer maar er moeten keuzes gemaakt worden;-) Wij staan om 5.30 uur op om voor de toeristenmenigte uit de Chinese Muur te bekijken en te beklimmen. We hebben een taxi besteld om 6.00 uur samen met Sietse (een Nederlander die we in het HHH en eerder al in Mongolie hebben ontmoet). Later blijkt: 'Slechte Keuze'. Het is zo mistig op de muur, dat we slechts 10 meter voor ons kunnen zien en dus niets van het mooie uitzicht mee krijgen. Na een uurtje te hebben rond gelopen begint het ook nog eens enorm hard te regenen, dus besluiten we maar terug naar Beijing te gaan. Goed excuus om nog eens naar Beijing/China terug te keren!!

We laten ons afzetten bij de tennisbanen en zien daar nog twee tenniswedstrijden. De damespartij Suarez-Peng wordt halverwege afgelast vanwege de regen. Het is echt noodweer en de zandzakken worden uit de kast gehaald. Dus 's avonds tennis kijken (Center Court, Federer,singel en Nadal,dubbel) wordt ook niets en we besluiten met zijn zevenen te gaan voor een broodje kroket en een frietje mayo in het HHH!! Ook erg gezellig. 's Avonds wordt in het HHH de wedstrijd Nederland- USA (voetbal) en de dameshockey wedstrijd op grootschrem uitgezonden, vooral de voetbalpartij was erg spannend!

Maandag is de laatste dag voor ons, maar ook voor Nico, Ina, Elly, Harry en Johan in Beijing want 's avons vertrekken wij naar Xi'an en zij hebben een vlucht naar Brussel. De laatste Olympische ervaring voor ons is het hockeyen. We hebben kaarten voor de heren, China-Duitsland en Groot Brittanie-Pakistan. Leuke sport om naar te kijken dat hockey! En zeker een leuke afsluiter voor in Beijing
Na de hockeywedstrijd nemen we afscheid en gaan Andre en Linda nog even naar het tennisveld. Hier zien we de rest van de partij tussen Suarez-Peng, gewonnen door Peng, dus een hoop gejuich van de Chinesen! 'S middags hebben we nog even geprobeerd om kaarten te regelen voor de halve finale voetbal in Shanghai in het HHH. Maar dat mocht helaas niet baten. Wel hebben we via via een telefoonnummer gescoord (knvb) die we eventueel kunnen bellen als Nederland door is!!

En dat was Beijing. Ja, zo'n weekje Beijing is best hard werken!!

Informatie

Beijing en omgeving

Beijing
Is de hoofdstad van China en één van de vier stadsprovincies.

Verboden Stad
De Verboden Stad was de plaats van waaruit de Chinese keizers van de Ming- en de Qing-dynastie hun rijk bestuurden. Officieel het Paleismuseum (Gugong) geheten. Het werd voltooid in 1420. Hierin woonden de gedurende 500 jaar 24 keizers. Het paleis, het symbolische centrum van het Chinese universum, was tot ca. 1920 het exclusieve domein van het keizerlijke hof en hoge functionarissen. Het werd in 1949 volledig opengesteld voor het publiek.

Tempel van de Hemelse Vrede
Een meesterwerk van 15e eeuwse architectuur - ligt in een uitgestrekt park in het zuiden van Beijijng (Peking). Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige, rituele ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen hemel en aarde offers brachten om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. Tegelijk was deze band met de hemel natuurlijk ook de legitimatie van hun bewind.Het tempelcomplex bestaat uit de grote ronde hal waar voor de goede oogst werd gebeden, de hal van keizerlijke onthouding (de keizer moest 3 dagen vasten alvorens aan de ceremonie deel te nemen) het open altaar van de hemel, en enkele bijgebouwen.

Lamatempel
Deze tempel werd in de 17de eeuw gebouwd en in 1744 tot een Tibetaans lamasklooster omgevormd. De vijf hoofdzalen tonen een combinatie van Han-motieven en Mongoolse en Tibetaanse motieven.

Zomerpaleis
In het Haidian district in een mooi park dat aan het Kunningmeer ligt, is het complex van het Zomerpaleis te vinden. Het is ruim 300 ha groot en bestaat, net als De Verboden Stad, uit heel veel gebouwen. Ongeveer 3.000 hallen, tempels, paleizen en paviljoens. De tuinen hebben idyllische landschappen waar kunstmatige torens, bruggen, meren en kanalen zijn aangelegd. De meeste gebouwen zijn gebouwd rond 1888, nadat in 1860 ten tijde van de 2e Opiumoorlog, de gebouwen door de Engelse militairen zijn vernietigd. Het oude paleis droeg de naam “Yuanmingyuan”, dat Tuin van Perfecte Zuiverheid betekend. Het nieuwe paleis (Yiheyuan, Tuin van Gecultiveerde Harmonie) ligt iets zuidelijker dan het oorspronkelijke paleis. Voor de verwoesting van het oude paleis, was deze grond de keizerlijke lusttuin. Aan het einde van de bokseroorlog eind 1900 werd het Zomerpaleis opnieuw geplunderd. Keizerin Cixi liet het paleis 3 jaar later geheel renoveren. Zij heeft er niet lang meer van mogen genieten, 5 jaar later stierf zij.