Bangkok en Laos

12-11-2008

Thailand-Laos-CambodjaBangkok (Thailand)
Woensdag 12 november 2008 komen we 's avonds laat aan in Bangkok. Dit is wel weer even omschakelen. In Nepal was het ten eerste een stuk kouder, maar men gaat in Nepal ook veel eerder naar bed. We arriveren rond 00.00 uur in het centrum van Bangkok en het 'leven' is daar nog in volle gang. Iedereen eet, drinkt, koopt en verkoopt op straat; een drukke, maar gezellige bedoening.
We vinden na even zoeken een leuk en goedkoop hotelletje achter 'Backpackers Alley' (Koh San Road). Er is hier veel te beleven, maar ook erg toeristisch. Voor ons prima, want we blijven hier maar kort om zo snel mogelijk richting Laos te vertrekken. Donderdag 13 november staat dan ook weer in het teken van 'het regelen'. We regelen de nachttrein voor morgen om naar de grens met Laos (Nong Kai) te gaan. Helaas voor ons komt er binnenkort een einde aan onze reis, dus er moet ook een vlucht geregeld worden om weer naar Nederland te komen. Dat heeft nog wel wat voeten in aarde, want we vinden een goede verbinding en (ook niet onbelangrijk) goedkoop via Duitsland naar Amsterdam met twee verschillende maatschappijen. De overstaptijd blijkt helaas niet voldoende, dus we doen het toch maar niet. Uiteindelijk vinden we een nog betere mogelijkheid, maar dan komen we wel in Dusseldorf aan..... Gelukkig zijn de beide ouders bereid ons daar 'even' op te pikken. Goed geregeld!! Naast het regelen van al het vervoer moet de site ook nog even bijgewerkt worden, dus daar wordt ook hard aan gewerkt en voor we het weten is de dag al bijna voorbij en is het tijd voor cocktails;-) Emmers vol!!

LaosZe zijn hier in Bangkok met name ingesteld op Engelse toeristen die wel van een borreltje houden en (mede) daarom worden hier emmertjes met cocktails aangeboden..... Tja, en aangezien wij ook wel van een borreltje houden willen we dat natuurlijk wel uitproberen. Voor we het weten zitten we ietwat 'tipsy' aan een emmer met Pina Colada!

Vrijdag overdag besteden we aan wat inkopen voor wat souveniers en kijken waar we aan het einde van de reis het beste de rest van de souveniers kunnen aanschaffen..... Om 20.00 uur vertrekt onze trein van Bangkok naar Nong Kai (grensplaats met Laos). De treinreis valt wel wat tegen, want de trein is behoorlijk bewegelijk. Dit zorgt ervoor dat we een kort nachtje hebben.

Vientiane
Zaterdag 15 november komen we rond 10.00 uur aan in Nong Kai. We nemen de tuktuk naar de grens. Hier is het achteraan in de rij aansluiten, want we moeten eerst Thailand uit en dan in de rij voor een visum voor Laos en dan pas kunnen we de grens over.
Op zich vallen alle wachttijden mee, want om 14.00 uur zijn we al in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Wij hebben beide nog nooit zo'n kleine hoofdstad gezien. Je kan hier kruipend de hoofdwegen oversteken en er gebeurt niets.... In heel Laos wonen ongeveer 6 miljoen mensen en in de hoofdstad ongeveer 300.000.
Nadat we een hoteletje hebben gevonden is het tijd voor het ontbijt/lunch!! Laos is een Franse kolonie geweest, dus ze hebben hier heerlijke baquettes!! Dat is weer eens wat anders na al het zoete brood in de rest van Azie. Na de lunch laten we ons verwennen en nemen een massage die ruim 2 uur duurt! Dat is lekker na zo'n treinreis....
Aangezien er niet echt veel te beleven is in Vientiane nemen we de volgende dag de bus naar Luang Prabang (in het noorden van Laos). Deze bus (touringcar) vertrekt zondag 16 november om 07.30 uur. Onderweg hebben we schitterende uitzichten over het landschap van Laos (karstengebergten en veel groen).

Luang Prabang
Na een slopende busreis van ruim 11 uur komen we aan in Luang Prabang. Ook hier gebeurt weer erg veel opstraat, dus we genieten 's avonds van alles wat er om ons heen gebeurt! Maandag 17 november 2008 verkennen we het stadje dat gedeeltelijk op de lijst staat van Unesco Erfgoed. Het is hier erg mooi. Veel tempels dus ook weer de gelegenheid om een praatje te maken met de monniken die Engels aan het studeren zijn (volgens 1 van hen moet Andre toch echt zijn baard afscheren, want dit schrikt kinderen af).
's Avonds is er een nachtmarkt in Luang Prabang (altijd leuk). Ook het eten, wat toch altijd erg belangrijk is in de verschillende landen, is hier erg lekker!!

olifantDinsdag 18 november 2008 gaat de wekker om 05.00 uur, want we willen de monniken de aalmoezen op zien halen. Dit is een traditie in Luang Prabang en wordt erg gewaardeerd door de lokale bevolking. De monniken lopen iedere dag om 06.00 uur een rondje door het dorp om rijst, groente en fruit op te halen voor eigen gebruik. Alles wat zij over hebben gaat naar de minder bedeelden. Er zijn ongeveer 300 monniken in Luang Prabang, dus dat moet een mooi tafereel zijn. Helaas hebben wij erg slecht geslapen en slaan vandaag even over.... We proberen het morgen gewoon nog een keer 😉
Later die ochtend gaan we samen met een Canadees meisje (Leanne) olifanten wassen. Wat een bijzondere ervaring is dit zeg. Op de nek van Dombo lopen we het water in, waar de beestjes 'los' gaan. Vooral Andre zijn olifant werd erg enthousiast van water. Bij het commando 'Boem Boem' slaat Dombo met zijn sluf en rest van zijn hoofd in het water, wat zorgt voor een waterballet. Die van Linda lijkt wat last te hebben van watervrees, maar vindt het heerlijk als zijn hoofd voor gemasseerd met gebruik van het nodige water!! Leuk hoor!
's Middags vertrekken we ook gezamelijk met Leanne naar Tat Kuang Si. In dit natuurpark zijn velen watervallen met kleine poeltjes ervoor te vinden!! Je moet je hierbij een paradijsachtig gebeuren voorstellen (voor de filmkenners: denk aan de Blue Lagoon)! En dat was het ook. Mooie blauw-groene poels met daarboven een waterval(letje). Hier kunnen we heerlijk zwemmen. Maar voordat we deze duik verdiend hebben lopen we eerst nog even richting de grootste en hoogste waterval. Het is mogelijk om bovenaan deze waterval te komen, moeten we alleen nog even omhoog klimmen.... Zo gezegd zo gedaan; het uitzicht was schitterend.

Woensdag de 19e gaan nog nog een keer proberen om op tijd op te staan om het ritueel van de monniken te aanschouwen. Voor de bevolking is dit echt een belangrijke aangelegenheid, dus gepaste afstand, kleding en stilte is hierbij gewenst. Uiteraard hebben wij daar respect voor, dus gekleed in lange broek en shirt gaan we op weg. We kiezen een plekje langs de route aan de overzijde omdat wij zelf geen aalmoezen geven. Rond 06.00 uur komen de eerste monniken. Bijzonder om te zien, een in oranje geklede stoet met monniken. Helaas zijn wij niet de enige die deze traditie bijwonen. Vandaag schaamde wij ons plaatsvervangend om toerist te zijn!! Half naakte (lees:korte broek, spagettie hempje, etc) toeristen staan op 20 centimeter afstand te filmen en te fotograferen (met flits!!). Ze stappen over het eten dat als aalmoes gegeven wordt en schamen zich nergens voor!! Wat een onwetende en respectloze mensen.

Vang Vieng
Om 08.00 uur vertrekt onze bus naar Vang Vieng. Dit wordt natuurlijk gewoon 9.00 uur, maar dan rijden we ook. De bus is een 12 persoonsbusje die goed gevuld is (12 mensen excl. de bestuurder). Dit wordt een lange rit....
Rond 16.00 uur komen we aan in Vang Vieng. Hier vinden we al snel een leuk hostel aan de rand van het dorpje (Pan's Place. 's Avonds lopen we eerst wat rond in dit bijzondere deel van Laos alvorens we ergens wat gaan eten. Het schijnt dat iedereen wel een mening heeft over Vang Vieng en wat hier gebeurt, maar als Nederlander zijn wij misschien iets meer openminded.... maar een beetje een vreemde setting is het wel...
In Vang Vieng is van alles te doen; kayakken, klimmen, raften, fietsen etc. Dit alles omgeven door een geweldig landschap. Veel backpackers lounchen (lees: hangen) hier wat rond op een soort van bedden en hangmatten in de verschillende cafes en kijken naar de tv-serie Friends die hier in bijna ieder restaurant wordt uitgezonden! Vele van hen zijn onder invloed van iets 'Happies'. Je hebt hier namelijk verschillende speciale 'Happy'-menus die ervoor zorgen dat de klanten 'Happy' (lees: high) worden. Niets voor ons, maar wederom bijzonder om te zien en niet voor te stellen dat mensen vrijwillig op een bed/bank de hele dag naar Friends kijken onder het genot van een happy pizza of shake!!
Donderdag spenderen we werderom aan dingen regelen, maar dat is ook wel eens lekker.

Vrijdag 21 november 2008 gaan we kayakken en caven (dat betekent grotten bezoeken).
We beginnen met een busritje in een soort van 'Veewagen'. We zitten met een man of 30 in de achterbak van een auto. Gelukkig bestaat 'ons clubje' uit 6 man, dus dat is nog wel te over zien. We gaan eerst twee grotten bekijken waarvan 1 in/onder water ligt. Deze grot heet Tham Nam en is ongeveer 500 meter lang. In het droge seizoen kan je door deze grot lopen, maar als het wat natter is (en dat is het nu) kan je de grot in op een opgeblazen-tractor-binnen-band (ook wel Tube genoemd). Doormiddel van een touw dat door de grot is gespannen bewegen wij ons op deze tractorband voort door de grot. Erg leuk! Daarna bezoeken we Tham Sang, vrij vertaald 'Elefant Cave' omdat er een stalagtiet in de grot staat in de vorm van een olifant. Deze grot stelt eigenlijk niet zo veel voor, dus we zijn hier snel klaar. Nu op naar het Kayakken. Lekker even sportief bezig zijn en aangezien Andre en Linda een 'goed setje' zijn gaat dit natuurlijk als een speer.... Zij het niet dat onze instructeur het op ons voorzien heeft (de keuze tussen ons, een ouder Frans echtpaar en een stel stijve Jappaners.... logisch) zijn we binnen de korste keren zeiknat. Maar het weer is prima dus dat maakt niets uit! Enne.... wat hij kan kunnen wij beter dus voordat hij het weet ligt ie naast de boot in het water!

Zaterdag is de dag dat we gaan Tuben.... Dit fenomeen is beroemd en berucht in Vang Vieng en de rest van Laos (zoniet de wereld). Het is hierbij de bedoeling dat je in een  opgeblazen-tractor-binnen-band (daar is ie weer!) de rivier Nam Song af drijft richting Vang Vieng. We worden door een TukTuk afgezet op ongeveer 3 km van het stadje. Dan ga je in je Tube zitten en laat jezelf afdrijven tot dat je bij de eerst bar aankomt.... Jawel, het is een soort van Heemskerker Kermis op en rond het water. Maar wat gezellig. Bij iedere bar stappen we uit. Bij de eerste bar ontmoeten we een Engels stel die net als wij niet van de 'Happy'-menus zijn, dus we houden het lekker bij een biertje en zo nu en dan een watertje (we willen tenslotte geen gekke dingen op dat water). Bijna iedere bar heeft een 'Swing' waarmee je van een hoogte over het water zwaait en je vervolgens laat vallen. Geinig. Een bar heeft ook een volleybalveltje. Ook leuk, zeker gezien het feit dat deze in een moddelpoel ligt.... Dat moet natuurlijk uitgeprobeerd worden, dus voor we het weten zijn we alle vier onherkenbaar bruin.... We wilden wel een kleurtje opdoen vandaag, maar dit is iets te. De laatste kroeg heeft naast een swing ook een glijbaan (Van ongeveer 50 meter lang, 20 meter hoog en 2 meter breed, dat zorgt voor de nodige leuke taferelen)!

Om ongeveer 17.30 uur zien we vele Tubes in de rivier voorbij drijven.... zonder mensen erin. Dat is wel slim van die Tube-mannetjes, want de meeste mensen hier zijn niet helder genoeg om de rivier op een Tube af te drijven. Maar wij wel en willen dus onze Tube terug.... Dat is nog niet zo makkelijk wat ze zitten allemaal aan elkaar en er ligt niets meer in de aanmeerplek. Uiteindelijk lukt het een van de mannen om een aantal Tubes de kant op te krijgen. Wij besluiten gelijk terug te drijven, want het is nog ruim een uur in de band naar Vang Vieng en het begint al donker te worden. Genietend van een leuke dag en een enorm mooi uitzicht drijven we terug naar Vang Vieng. We sluiten vandaag af met een pizza samen met Adam en Stef (dat mag als je bier hebt gedronken....).

Zondag 23 november 2008 nemen vroeg de bus richting Vientiane
We komen hier 's middags aan om nog een bezoekje te brengen aan Pha That Luang, de gouden tempel. Dit is het belangrijkste monument van Laos.
Na deze tempel bezocht te hebben is het alweer bijna tijd voor onze volgende bijzondere ervaring; we nemen vanavond de nachtbus naar Pakse (in zuid Laos) om vervolgens door de rijden naar Don Deteen van de 4000 eilanden van Laos
Dit wordt een zware nacht. Op aanraden van diverse mensen die we onderweg hebben ontmoet hebben we een bed voor aan in de bus. Niet zo'n goed idee, want ze houden hier van Karaoke!! Wij liggen direct achter het tv scherm, met video en Karaoke (dubbel fun!). Oja en de bus heeft een hostess die de hele nacht gezellig met de chauffeur aan het kletsen is, ook erg fijn. En niet onbelangrijk, de bedden zijn ongeveer 90 cm breed en we liggen hier met zijn tweeen in... wel gezellig inderdaad! Daarnaast is het een stapelbed en wij hebben de bovenste, dus wanneer de bus draait valt Andre bijna uit het bed. Ook hier geldt natuurlijk weer, leuke ervaring hoor 😉
We komen redelijk gebroken aan in Pakse rond de klok van 6.00 uur. We besluiten hier niet te blijven, maar direct door te rijden naar een van de eilanden van de zogenaamde '4000 Islands'. Deze kleine eilandjes zijn gelegen in de Mekong Rivier op ongeveer 16 km van Cambodja. Hier blijven we 2 nachtjes.

Bij aankomst huren we direct een fiets. Dus de eerste dag hebben we het hele eiland al gezien. De tweede dag steken we, d.m.v. een oude spoorbrug de Mekong Rivier over om richting Don Khon te gaan. Een iets groter eiland waar we de Khon Phapheng Fallsbezoeken. Miljoenen liters water stromen hier iedere minuut over de rotsen richting Cambodja. Dit is de grootste (niet qua hoogte, maar wel qua volume water) waterval in Zuidoost Azie.

Ook weer erg indrukwekkend en een mooie afsluiter voor ons van Laos

Morgen gaan we weer verder naar Cambodja en zijn benieuwd wat dit land ons te bieden heeft.

Informatie

THAILAND EN LAOS

Bangkok (Thailand)
Bangkok is de hoofdstad van ThailandBangkok is tevens de grootste stad van Thailand. Bangkok begon als klein handelscentrum en als haven voor Ayutthaya, dat de hoofdstad was tot het in 1767 door Birma ingenomen en verwoest werd. Bij Thonburi, aan de overkant van de rivier bij Bangkok, werd een tijdelijke hoofdstad gevestigd. In 1782 liet Koning Rama I bij de rivier een paleis bouwen op het eiland Rattanakosin. Hij maakte Bangkok tot hoofdstad, en veranderde de naam in Krung Thep. In het westen wordt echter nog altijd de oude naam van de stad gebruikt.

Bangkok heeft honderden tempels en kloosters. Een bezoek waard zijn vooral de beroemde Wat Phra Keo in het koninklijk paleis, de Wat Arun en de Wat Pho. 'Wat' betekent tempelcomplex. Al deze tempels liggen op loopafstand van elkaar in het oude gedeelte van Bangkok. Je kunt je ook traditioneel laten masseren in de Wat Pho.

Laos
Laos is zowel geografisch als politiek een van de meest geïsoleerde landen van Indochina. Sinds Laos zijn deuren vanaf 1990 langzaam voor de buitenwereld heeft opengedaan is het aantal bezoekers fors toegenomen.

Laos, of officieel Democratische Volksrepubliek Laos, is een land in Azië en grenst aan Myanmar, China, Vietnam, Cambodja en Thailand. Een inwoner van Laos noemt men een Laotiaan.

De wortels van Laos werden gelegd in de 14e eeuw toen Fa Ngum het koninkrijk Lan Xang, het rijk der miljoenen olifanten, stichtte. Het koninkrijk bestond tot in 1707 en verviel toen in drie delen: het Koninkrijk Luang Prabang, het Koninkrijk Vientiane en het koninkrijk Champassak. Ze werden alle drie blootgesteld aan constante invasies van de sterkere buren uit Birma, Siam (Thailand) en Vietnam.

Nong Kai (Thailand)
Nong Kai is een grensplaats met Laos

Vientiane (Laos)
Vientiane is de hoofdstad van het land Laosen ligt in het Prefectuur Vientiane(Kamphaeng Nakhon Wieng Chan). De stad heeft ongeveer 400.000 inwoners. De stad ligt aan de noordelijke oever in een bocht in de Mekong rivier. De naam Wieng Chankomt van Wieng (stad of plaats met muren) en Chan (de Lao vervorming van het Sanskriet woord Chandana dat sandelhout betekent). De Fransen romaniseerden de spelling tot Vientiane. Vientiane wordt samen met Phnom-Penh in Cambodja en Saigon(Ho Chi Minhstad) beschouwd als de 3 klassieke Franse indochinese steden. Dezen worden geassocieerd met de klassieke koloniale Europese architectuur.

Luang Prabang (Laos)
Luang Prabang is een stad met 50.000 inwoners in centraal Laos aan de Mekong in de provincie Luang Prabang met een rijke historie. In zijn eerste incarnatie heette deze stad Meuang Sawa, de naam voor Java. Het is waarschijnlijk dat de stad deze naam heeft gekregen naar aanleiding van de Javaanse invasie van het koninkrijk Chenla. De dominante macht in het gebied tussen de 6e en 8e eeuw na christus. Tussen de 10e en 12e eeuw werd de naam van de stad veranderd in Muang Xien Thong. Een van de belangrijkste tempels in Luang Prabang draagt deze naam nog, Wat Xieng Thong.

Vang Vieng (Laos)
Vang Vieng is een plaats met ruim 25.000 inwoners in de provincie Vientiane, 160 km ten noorden van de stad Vientiane. Het ligt aan een bocht op de oostbank van de rivier Nam Song, die uitmondt in de Lik. Het is een dorp waar de tijd had stil gestaan tot het door de toeristen ontdekt werd.

Pha That Luang, tempel (Laos)
Pha That Luang is een Boeddhistische stupa in de stad Vientiane in Laos. Het gebouw staat zo'n drie kilometer ten noorden van het stadscentrum. Op het terrein van de stupa staat een beeld van Jayavarman de zevende. Dit was de laatste koning van Angkor. Ook schijnt er een haar van Gautama Boeddha te worden bewaard.
Het bouwwerk werd in de 16e eeuw gebouwd in opdracht van koning Sai Setthathirat I en is een belangrijk nationaal symbool. Het is verwerkt in het Wapen van Laos en staat afgebeeld op de bankbiljetten van de nationale munteenheid.

Pakse (Laos)
Pakse ligt op een vruchtbare vlakte omringd door bergen. Het ligt op de plek waar de Xe Don (Sedone) in de Mekong stroomt. Pakse is de grootste stad van Zuid-Laos, maar heeft zelf buiten het Champasak Provincial Museum weinig bezienswaardigheden. Het is vooral een uitgangspunt voor de schitterende omgeving en vanwege de uitgebreidere toeristische faciliteiten

Don Det, eiland (Laos)
Don Det is een oase van rust, want gemotoriseerd verkeer is er nog vrijwel onbekend. Je kunt hier heerlijk wandelen langs tempeltjes, rijstvelden, lotusvijvers en dorpjes. De meeste guesthouses liggen aan de noordelijke zijde van Don Det, en net als Don Khon is ook dit eiland en beetje een backpackers paradijs aan het worden, met goedkope bamboehutjes, pancakes en -te harde- westerse muziek.

Don Khon, eiland (Laos)
Don Khon heeft geen electriciteit of gemotoriseerd vervoer. Ook Don Khon leent zich hierdoor uitstekend voor voettochten. Entree tot het eiland bedraagt € 0,50 per dag. Naast deze oude Franse spoorbrug die het eiland met Don Det verbindt, heeft Don Khon nog een aantal andere opmerkelijke overblijfselen uit de Franse periode: vervallen villa's, de Franse steiger aan de andere kant van het eiland en de karkassen van oude stoomlocomotieven.
Je kunt ook de Phi Li waterval bezoeken, ook vaak de Tat Somphamit genoemd. Deze stroomversnelling ligt op 20 minuten wandelen ten zuiden van de spoorbrug.

Khon Phapheng Falls (Laos)
Ten oosten van Don Khone en iets ten zuiden van het plaatsje Ban Thakho liggen de spectaculaire Khon Phaphengstroomversnellingen. De altijd zo serene Mekong perst zich hier met donderend geraas door een nauwe doorgang en transformeert in een woeste watermassa. Om er te komen moet je vanaf Ban Thakho of het iets noordelijker gelegen Ban Nakasang een tuk tuk charteren.

kaarten
Thailand, Laos en Cambodja (volgt!)

Info
Foto's Laos

Links
Bangkok (Thailand)
Thailand reisinfo
Nong Kai (Thailand), engels!
Laos reisinfo (1)
Tat Kuang Si (Loas)
Vang Vieng (Loas) 1
Vang Vieg (Laos) 2
Pha That Luang, tempel (Loas)
Pakse (Loas)
Don Khon
Khon Phapheng Falls (Laos)