Agra (india)

13-09-2008

Agra

Hier voor de verandering een verhaal niet van Andre en Linda, maar van de gastschrijver (Debora). Ik ben in Delhi aangeschoven en blijf een week of 4 meereizen totdat we lekker uitgerust zijn in Goa (en uitgerust of niet, de 4 weken zijn helaas leidend;-)

Zaterdagochtend 13 september komen we al vroeg aan in Agra. Eenmaal aangekomen, worden we vooral verwelkomd door de apen die door het station slingeren (dus ook hier nog even opletten op je spullen;-)

Agra is een van de meest bezochte steden van India, want de beroemde Taj Mahal staat hier. En dan het toeristisch is merken we vrij snel als we gaan onderhandelen over de tuk tuk… maar we willen natuurlijk ook wel snel richting een hostel, dus dan maar een dubbele afzetting deze morgen.

We kiezen een hostel met een dakterras zodat we met het ontbijt al kunnen genieten van het uitzicht op de Taj! Erg mooi en dat is dan nog van een afstandje (die eigenlijk helemaal niet zo groot is blijkt later). 

Vandaag eerst naar de ‘verlaten stad’ Fatehpur Sikri, zo’n 50 km buiten Agra. Inmiddels zijn we met z’n 7’en (in de trein een stel Belgen en Singaporezen ontmoet die ook wel hierheen willen). Dat komt mooi uit, dan kunnen we een auto delen. Andre had dit in de ochtend geregeld en op het juiste tijdstip stond er inderdaad een auto te wachten. Maar ook hier waar je afgezet kunt worden gebeurt dat ook: eigenlijk waren er maar 6 i.p.v. 7 plaatsen, waardoor 2 mensen ‘erg knus’ op de achterbank zaten. Op het moment dat we wegreden vroeg de chauffeur nog even of de airco wel aan ‘mocht’ waarop natuurlijk het antwoord van ‘de baas’ nee was! Nadat Andre daarna geheel tegen z’n natuur in ontploft was, konden we eindelijk vertrekken (dus met airco!).  

Dat in India vrouwen als tweederangsburgers worden gezien werd al weer snel duidelijk nadat een gids aan Debora had gevraagd of we een gids nodig hadden. ‘Nee hoor, die hebben we al, wijzend op de boekformaat gids;-)’, ‘ Ok, then I’ll ask the man’ .. was het antwoord hierop….. (waarop Debora iets meer volgens haar natuur ontplofte).

Uiteindelijk na nog een busritje waren we er. Het complex bestaat aan de ene kant uit een moskee (die natuurlijk vrij toegankelijk is) en aan de andere kant de vertrekken van de Sjah.  

 

Eerst maar richting de moskee. Gelukkig was het inmiddels midden op de dag, dus konden we ook gelijk de hitte even meepikken. Hier waren waarschijnlijk al meer mensen over gestruikeld, want er lagen op de binnenplaats stroken zeil / vloerbedekking zodat je niet met de blote voeten over de grond hoefde te lopen (je moet nl altijd je schoenen uit doen als je naar een tempel/moskee complex gaat). Hierbij had de papieren gids nog een extra functie (erop gaan staan!). Ik denk dat de mannelijke gids achteraf maar blij moet zijn dat we ‘m niet meegevraagd hebben;-)

Mooie moskee, eigenlijk jammer dat deze vrij toegankelijk is. Het stikt hier echt van de verkopers en zwervers die om van alles en nog wat vragen. Je kunt dus ook bijna geen stap doen voordat je weer iemand om je heen hebt hangen…. Maar ja, voor ons is dit maar even en voor hun is het hun dagelijkse bestaan.

Dan naar het echte verlaten stuk. Het blijkt dat na de voltooiing ervan, het complex maar een jaar of 10 in gebruik is geweest. Mooi om te zien! Een beetje lijkt het wel op de verboden stad in Beijing, alleen dan stukken kleiner. Het is ook nog goed bewaard gebleven (iets waar ze in India toch niet zo goed in zijn. Nadat de onafhankelijkheid is uitgeroepen is er weinig tot niets aan restauratie / conservatie gedaan en dat is duidelijk te zien). 

 

Op te terugweg kunnen we heerlijk genieten van het  chaotische verkeer hier. Dat betreft niet alleen de manier van rijden (waar plaats is kun je best met de auto langs, dus als dat betekent dat je 4 rijen dik wilt rijden, waar eigenlijk maar 1 auto kan, moet dat best kunnen). Hetzelfde geldt voor het aantal personen dat je in een auto kunt proppen (achteraf gezien hadden we echt een riante auto met ‘ maar 8 personen’ in totaal, daar hadden zeker wel 20 man in gekund ;-).

We gaan hierna (als opwarmertje!) naar de overkant van de rivier waar de Taj aanstaat. Het is hier verrassend rustig, maar het uitzicht is echt super! Hier zitten we tot ver na zonsondergang, waardoor we de verschillende kleuren op de Taj zien verschijnen (we willen veel meer kleuren zien dan de foto’s ons vertellen, maar ach wat maakt het uit). We wachten nog extra, omdat we de lichten die de Taj moeten verlichten in het donker willen zien. Helaas voor ons werken ze vandaag niet…

Vroeg op vandaag want we willen natuurlijk de Taj met een opkomende zon zien! Als we de straat uitlopen, blijken we echt bijna direct achter de tuin van de Taj te zitten;-) helaas zijn er al redelijk wat mensen die ook graag vroeg naar binnen willen. Na alle veiligheidsmaatregelen om binnen te komen, kunnen we eindelijk door. Je ziet de Taj pas echt als je de eerste poort recht tegenover de Taj.

Op te terugweg kunnen we heerlijk genieten van het  chaotische verkeer hier. Dat betreft niet alleen de manier van rijden (waar plaats is kun je best met de auto langs, dus als dat betekent dat je 4 rijen dik wilt rijden, waar eigenlijk maar 1 auto kan, moet dat best kunnen). Hetzelfde geldt voor het aantal personen dat je in een auto kunt proppen (achteraf gezien hadden we echt een riante auto met ‘ maar 8 personen’ in totaal, daar hadden zeker wel 20 man in gekund ;-).

We gaan hierna (als opwarmertje!) naar de overkant van de rivier waar de Taj aanstaat. Het is hier verrassend rustig, maar het uitzicht is echt super! Hier zitten we tot ver na zonsondergang, waardoor we de verschillende kleuren op de Taj zien verschijnen (we willen veel meer kleuren zien dan de foto’s ons vertellen, maar ach wat maakt het uit). We wachten nog extra, omdat we de lichten die de Taj moeten verlichten in het donker willen zien. Helaas voor ons werken ze vandaag niet…

Vroeg op vandaag want we willen natuurlijk de Taj met een opkomende zon zien! Als we de straat uitlopen, blijken we echt bijna direct achter de tuin van de Taj te zitten;-) helaas zijn er al redelijk wat mensen die ook graag vroeg naar binnen willen. Na alle veiligheidsmaatregelen om binnen te komen, kunnen we eindelijk door. Je ziet de Taj pas echt als je de eerste poort recht tegenover de Taj.

WAAAUUUWW!  

Dit is mooi! Ik moet het ook even op me laten inwerken. Gelukkig hebben we alle tijd om lekker door de tuin te lopen, foto’s uit alle hoeken te maken, alle gebouwen op het complex rondom en binnen te bekijken en je te blijven verbazen over de onvoorstelbare details die je ziet. Zo is het gebouw van de Taj zelf bijna helemaal met bloemen versierd, uit het marmer gehakt en met verschillende soorten steen (verschillende kleuren) opgevuld. Na een uur of 4 beginnen we pas te merken dat we eigenlijk nog niet gegeten hebben, dus nemen we afscheid van het uitzicht en gaan naar het beste restaurantje van India: Joney’s (het is echt heel klein, 4 tafeltjes, de keuken ‘hangt’ uit het raam, maar wat kan die man koken!).

Na in de middag een beetje gehangen te hebben (veel te heet om nog iets te gaan bezoeken) gaan we in de middag nog maar een keer eten bij Joney’s om met een goed gevulde maag weer in de trein te stappen. Vandaag hebben we voor de verandering een kaartje 2nd class sleeper, zonder airco. Het is maar een uur of 4 dus dat gokje durfde we wel te wagen.

Op het station zijn we toch wel een bezienswaardigheid (zou het komen omdat we lang blijven denken dat de trein er bijna aankomt en we dus de tassen nog wel even op onze rug kunnen houden?). Hij komt helaas iets later dan gedacht, dus onze ruggen zijn erg blij met de aankomst! Van gelijk vertrekken is alleen nog geen sprake, maar we kunnen naar binnen. Hier is het een stuk viezer dan in de treinen waar we tot nu toe gezeten hebben, daarbij zit de bank die voor ons is, al vol met mensen. Na een keer vriendelijk, daarna nog een keer wat minder vriendelijk en uiteindelijk (de laatste volhouder) na indringend aankijken en gebaren maken, ging de laatste van de bank en konden we ons installeren. De banken zijn hetzelfde verdeeld, dus we wisten al precies hoe de bagage het best kon worden neergezet. Daarna konden we nog een paar uur bekijken hoe het reserveringssysteem in Indiase treinen werkt;-). 

Normaal gesproken boek je van tevoren een kaartje, maar als je dat om een of andere reden niet haalt, kun je ook gewoon gaan zitten op een plaats. De conducteur verkoopt dan sowieso een kaartje. Het kan dus zijn dat er bij het volgende station iemand instapt die dezelfde plaats heeft gereserveerd. Als dat gebeurt, wordt het een soort aftik systeem. Maakt niet uit of je slaapt of niet, er wordt net zolang op je getikt, tot je wakker bent en dan word je gevraagd om van plaats te wisselen. Dit wordt dan een mengeling van tikkertje en stoelendans. Hierdoor zijn er altijd wel mensen die ‘onderweg’ zijn en dus het probleem van te weinig plaatsen oplost! Geniaal, maar of dit helemaal het systeem is hebben we natuurlijk niet helemaal kunnen checken.

Informatie

India 

Agra 
In Agra (ruim 1 miljoen inwoners) bevindt zich India's meest bezochte monument, de Taj Mahal. Agia hoort met het voor Indiase begrippen dichtbij gelegen Delhi en Jaipur tot de zogenaamde Golden Triangle. Touroperators organiseren een Indiareis van een week naar deze Gouden Driehoek en voor veel toeristen is het bezoek aan Agra hun kennismaking met India. Agra is door al die toeristen een dure stad geworden. U betaalt in veel hotels en restaur!}nts 'westerse' prijzen voor onderdak en maaltijden.
De stad Agra is als veel andere grote plaatsen in India druk, heet, stoffig en zeer chaotisch. Naast de Taj Mahal zijn andere mooie gebouwen te bezichtigen zoals Agra Fort. In de omgeving van Agra ligt Sikandra met zijn Akbar Mausoleum.

Een bezoek aan Agrá is niet compleet zonder de bezichtiging van de op 45 km afstand liggende verlaten stad F'atehpiJr Sikri, 'de stille getuige van een verloren gegane droom'.

Geschiedenis Agra was al bekend in de Mahabharata en heette toen Agrabana (Sanskriet voor 'paradijs'). De stad werd genoemd door Ptolemaeus in de 2e eeuw na ehr., maar. werd pas interessant, toen Sikander Lodi, de voor- laatste sultan van Delhi, in 150 IAgra tot hoofdstad van zijn rijk maakte.

Wereldgeschiedenis maakte Agra tijdens het tijdperk van de grootmogols.Akbar, die regeerde van 1556-1605, begon met de bouw van het Rode Fort en zijn kleinzoon Shah Jahan (1627-1665) liet er de Taj Mahal bouwen. Shah Jahan zou waarschijnlijk van Agra de hoofdstad van het mogolimperium hebben gemaakt, maar hij werd door zijn eigen zoon Aurangzeb in het Agra Fort gevangengezet. Toen het mogol-rijk uit elkaar viel. werd de stad verwoest en geplunderd.

Tijdens de Raj bouwden de Britten voor hen zelf het Cantonment district met brede lanen.
Ook in Agra moet men de strijd tegen de milieuvervuiling aangaan. Door de uitstoot van gasSen uit nabijgelegen raffinaderijen en fabrieken wordt het marmer van de Taj Mahal aangetast. Omdat de Taj schoon en mooi moet blijven, zijn de fabrieken verplaatst en is er een zone om Agra in gepland, waar vervuiling door industrie uit den boze is. Ook heeft men een groene gordel om Agra aangelegd.

Fatehpur Sikri
Fatehpur Sikri (Stad van de overwinning gelegen bij Sikri) is een 16e-eeuwse hoofdstad gebouwd door de Mogoelheerser Akbar de Grote in rotsachtig gebied op 37 km ten westen van de stad Agra in India. Omdat het een ceremoniële hoofdstad is, is de stad nooit versterkt. Fatehpur Sikri is uniek in zijn opzet en architectuur. Men neemt aan dat deze de persoonlijkheid en principes van Akbar uitdrukken.

Taj Mahal 
De Taj Mahal is gebouwd in opdracht van Shah Jahan (kleinzoon van Akbar). Toen Shah Jahan z’n vrouw Mumtaz Mahal na 17 jaar huwelijk in 1629 tijdens de geboorte van hun 15e kind stierf, beloofde hij haar op haar sterfbed om het mooiste bouwwerk ter wereld voor haar te laten bouwen. Het bouwwerk moest het mooiste praalgraf uit de wereldgeschiedenis worden.

In 1631 nam het mammoetproject een aanvang. Uit alle hoeken van de wereld werden beroemde architecten aangetrokken (o.a. uit Perzië, Italië, Frankrijk, enz.), tenminste 37 personen waren bij het ontwerp betrokken. De kijzerlijke schatkist leek onuitputtelijk. Een ploeg van ruim 20.000 bouwvakkers heeft 22 jaar aan dit stralend witte, marmeren praalgraf gewerkt.

Het was aanvankelijk de bedoeling dat er naast de Taj Mahal zo’n zelfde gebouw in het zwart gebouwd werd. Dit moest het graf van Shah Jahan zelf worden. Hij wilde naast zijn geliefde vrouw komen te liggen. Helaas mocht dit niet zo zijn. Voordat de bouw van het tweede project kon beginnen, werd Shah Jahan afgezet door één van z’n zonen, Aurangzeb. Die sloot z’n vader voor de rest van z’n leven (7 jaar) op in het fort van Agra. Vanuit zijn cel had hij uitzicht op het graf van zijn vrouw, de Taj Mahal. Het tweede graf werd nooit gebouwd.

Shah Jahan stierf in volledige eenzaamheid in 1666. De laatste jaren werd hij nog wel verzorgd door één van z’n dochters. Na zijn dood werd de graftombe van Shah Jahan gelukkig nog wel naast die van z’n vrouw Mumtaz Mahal gezet, onderin de Taj Mahal.

kaarten 
India

Info 
Foto's Agra 

Links
Agra
Agra 2 (engels) 
Fatehpur Sikri
Fatehpur Sikri 2 (engels) 
Taj Mahal 
http://india.startkabel.nl/
India (landenweb) 

 

4
Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh