Sint-Petersburg (Rusland)

21-06-2008

Sint-Petersburg

Hier het eerste bericht vanuit Rusland. De heenreis is goed verlopen, hoewel de overstap op Wenen erg krap was, hebben we de aansluitende vlucht met persoonlijke begeleiding gered. Ons hostel was perfect gelegen in het centrum van St. Petersburg. En we hebben inmiddels de nodige kilometers per voet afgelegd. Bij aankomst was het weer niet al te best, want we kwamen aan in de stromende regen. Gelukkig is het nu al 2 dagen erg mooi weer. Niet te warm en niet te koud.

Donderdag hebben we de Hermitage bezocht. Wat een overdaad aan kunst en cultuur! Na daar zo'n 4 uur te hebben doorgebracht, zijn we richting de 'Kusbrug' gewandeld. Hier was het een komen en gaan van grote limo's en hummers met kischerige bruidjes op hakken van tenminste 10 centimeter! Maar dat is eingelijk niets nieuws, want elke vrouw loopt hier op enorme stelten, maar wel mooie benen.... (Iets om te onthouden voor als we weer terug zijn). 's Middags nog even in het park gerelaxt onder de Bronzen Ruiter (Peter de Grote), waar natuurlijk weer alle bruidjes op foto werden gezet. Aan het eind van de middag hebben we de koepel van St. Isaaks Kathedraal bezocht en genoten van een mooi uitzicht over St. Petersburg. Tja, en dan voel je s' avonds je voeten wel een beetje.

Vrijdag de 20ste zijn we met de ferry (30 minuten) naar St. Petershof gevaren. Dit is het buiten paleis met 140 fonteinen en een enorm mooi park. 's Avonds zouden de 'witte nachten' festiviteiten beginnen en dat wilde wij natuurlijk we even meemaken. Het wordt hier s' nachts namelijk maar een uurtje of 3 donker. Op zich wel lekker want om 22.00 uur schijnt nog de zon! Helaas mochten en konden wij deze feesten niet bijwonen, Alexanderplein (het grote plein voor de Hermitage) was hermetisch afgesloten en alleen mensen met een uitnodiging konden erin. Wat bleek nu, vrijdag was gelijktijdig met het begin van de witte nachten het 'rode zeil festival'. Een feest voor alle studenten en scholieren die vrijdag hun laatste schooldag hadden gehad. Wij dachten dat de Nederlanders massaal op de been konden komen met Koninginnedag en voetbalfeesten, maar de Russen kunnen dit dus ook. In hun mooiste jurken (en natuurlijk weer die hakken) trokken zij massaal via de hoofdstraat richting het plein. Dus hebben wij ons vermaakt op een terras aan diezelfde straat. Vanavond met de trein richting Moskou